جعفر رحیمی با بیان اینکه اعتباری معادل ۷۱۴ میلیارد ریال برای ۸۵ هزار کودک زیر شش سال در سال گذشته هزینه شده است، گفت: امسال با افزایش اعتبارات در  این حوزه زمینه حمایت از ۸۸ هزار کودک دچار سوءتغذیه فراهم شد و سبد غذایی ماهیانه به ارزش ۷۵ هزار تومان با اعتبار ۷۹۰ میلیارد ریالی برای کودکان دارای سوء تغذیه در سال جاری تامین شده است.

وی با بیان اینکه سرانه ماهانه هر کودک مبتلا به سوء تغذیه در سال ۹۴ مبلغ ۶۹ هزار تومان بوده است، در مورد نحوه شناسایی این کودکان افزود: پس از انجام تن سنجی کودکان توسط مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه ها، کودکان دچار سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی و سبد غذایی مورد نظر کارشناسان تغذیه توسط این نهاد تهیه می شود.

وی با بیان اینکه آموزش های لازم هم در کنار سبد غذایی به مادران این کودکان ارائه می شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان یک دوره ۶ ماهه، مجدداً کودکان مورد تن سنجش توسط مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه ها قرار می گیرند.

رحیمی در مورد وضعیت آماری این کودکان از لحاظ منطقه جغرافیایی، جنسیت و نوع حمایت از آنان یادآور شد: ۳۱ درصد این کودکان در شهرها و ۶۹ درصد در مناطق روستایی زندگی می کنند که ۸۵ درصد غیرمددجو و در عین حال واجد دریافت سبد غذایی از نظر معیشتی هستند. این در حالی است که ۵۳ درصد آنان را دختران و ۴۷ درصد را پسران تشکیل می دهند و از نظر حمایتی ۱۵ درصد آنها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و  بیشتر این افراد در مناطق محروم کشور زندگی می کنند.

مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه های کمیته امداد با بیان اینکه این برنامه کاملاً بر اساس اصول علمی و با هماهنگی کامل بین بخشی اجرا شده است و نشان از بهبود وضعیت تغذیه کودکان دارد، اظهار کرد: بر اساس درخواست نهاد ریاست جمهوری مقرر شد  این طرح در کل کشور اجرا شود و با پیگیری های انجام شده هم اکنون این طرح دارای ردیف بودجه ای مشخص در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

رحیمی در پایان خواستار تعامل و همکاری گسترده تر تمام دستگاه های اجرایی ذیربط برای رفع مشکل سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال کشور شد و تاکید کرد: کمیته امداد در یک حرکت اجتماعی و انسان دوستانه، جمعی از خیران، ورزشکاران و هنرمندان سایت همسفره را با مدیریت این نهاد  برای جلب مشارکت خیران و تهیه سبد غذایی کودکان نیازمند مبتلا به سوء تغذیه ایجاد کرده است.

شایسته ذکر است برنامه مشارکتی و حمایتی تغذیه کودکان زیر ۶ سال از سال ۱۳۸۰ بنابر درخواست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از کمیته امداد  برای حمایت از کودکان خانواده های نیازمند دچار سوءتغذیه آغاز و ابتدا در سه استان هرمزگان به عنوان استان محروم، مازندران به عنوان استان متوسط و اصفهان به عنوان استان برخوردار به طور آزمایشی برای یک دوره ۶ ماهه اجرا و با بررسی آثار مثبت، به عنوان یک طرح موفق ابتدا در ۷ استان و برای ۲ هزار کودک زیر ۶ سال آغاز شد و این تعداد تا پایان سال ۸۴ با بودجه ۷۰ هزار ریال، سپس ۹۰ هزار ریال و نهایتاً یکصد هزار ریال ثابت ماند.

خیران می توانند برای همسفره شدن با این کودکان از طریق شماره حساب ۲۲۲۲ بانک ملی، یا شماره شبا IR۴۷۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۰۲۲۹۰۲۲۹۰۰۹  ، یا پرداخت از سایتwww.hamsofreh.ir و یا ۲۲۲ #*۷۸۰* به صورت فردی در این طرح شرکت کنند. این مبالغ به میل و خواسته و توان خیران بستگی دارد و به صورت ماهیانه یا یک جا پرداخت می شود.

همچنین خیران می توانند بر اساس هر عدد سبد غذایی و توانایی شان وجه معادل هر سبد را پرداخت کنند.

همچنین در این طرح امکان مشاهده استان ها و مناطق کشور فراهم شده است تا نیکوکاران، نیاز هر منطقه را مشاهده کرده و بر اساس علاقه خود، شهر مورد نظر را انتخاب و نسبت به پرداخت هر سبد اقدام کنند.