روح‌الله مومن‌نسب اعلام کرد در اختیار داشتن گوشی و تبلت و دسترسی به اینترنت، اختیار و اراده را از آنان می گیرد و در آینده مضرات بسیاری برای آن ها در پی دارد.

 

این کارشناس اظهار کرد بسیاری از کشورهای دنیا به کودکان زیر ۱۳ سال هیچ نوع وسیله ارتباطی از قبیل تلفن همراه و تبلت توصیه نمی‌شود. افراد ۱۳ تا ۱۶ سال محدود به گوشی‌های ساده و کاربردی می‌شوند و از ۱۶ تا ۱۸ سال اجازه استفاده از گوشی‌های دانش‌آموزی دارند.

 

او افزود: ۱۸ سال پیش در کشور آمریکا  قوانینی مربوط به استفاده کودکان از موبایل و حضور آنان در فضای مجازی تصویب شده است، حتی در صورت استفاده کودکان زیر شش سال از گوشی و حضور در فضای مجازی نگهداری از فرزند از آن خانواده سلب می‌شود اما در کشور ایران هنوز قانونی در خصوص استفاده کودکان از فضای مجازی وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه قتل ستایش شش ساله تبعات بسیاری را برای خانواده آنان و کشور داشت، اظهار کرد: اگر قاتل به صورت افراطی از اینترنت و فضای مجازی و نیز موسیقی‌های جدید استفاده نمی‌کرد قطعا این قتل اتفاق نمی‌افتاد حال آنکه بالعکس شنیدن موسیقی‌های ناهنجار جدید و حضور در فضای مجازی موجب شد در دقایقی این قتل هولناک اتفاق بیفتد.

 

 

این مسئول یادآور شد: در سال گذشته در برخی از مقاطع تحصیلی ۸۰ درصد دانش‌آموزان معدل زیر ۱۲ داشتند که این امر گویای مواجهه با مشکلی جدی در مقاطع دانش‌آموزی است که باید چاره‌اندیشی شود.

 

مومن‌نسب با بیان اینکه کودکان تنها باید در چارچوب خانواده بوده و تعامل مناسب با افراد خانواده داشته باشند، ادامه داد: متوسط زمان اعتیاد سه ماه است حال آنکه برخی از کودکان و حتی افراد بزرگسال بیش از این زمان را با گوشی‌های همراه خود سپری می‌کنند و باید متوجه مضرات این نوع رفتارها در جامعه باشیم.

 

این کارشناس اظهار کرد:‌ ایجاد تغییر در خصوص استفاده از فضای مجازی و بیماری‌های مرتبط با آن نیازمند مطالبه است که رسانه‌ها در شکل‌گیری این مطالبه نقش به‌خصوصی می‌توانند ایفا کنند. همچنین خانواده‌ها و مدارس نیز باید مطالبه‌گری کنند تا قوانین مرتبط با کودکان و استفاه از فضای مجازی وضع شده و مشکلات حل شود.

 

 

مومن‌نسب گفت: تکنولوژی wifi تاثیرات مضری بر خصوص کودکان دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فرزندآوری، سرطان و سکته‌های قلبی و عصبی اشاره کرد.

 

روح‌الله مومن‌نسب در راستای حل مشکلات حوزه فضای مجازی و کودکان اعلام کرد خانواده‌ها خود باید سطح اطلاعاتشان را بالا برده و رفتار صحیح را انجام دهند و در عین حال از مسئولان مربوط مطالبه‌گری کنند تا مشکلات را شناخته و قوانین مرتبط وضع کنند و از مسئولان بخواهند در قبال ارائه تکنولوژی به جامعه، ابزار استفاده صحیح را در اختیار افراد به ‌خصوص کودکان قرار دهند و مطالبه‌ها باید به حدی باشد که اقدامات سریع‌تر آغاز شود.