مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اعتیاد پیشگیری می‌کند

کاظم دلخوش اباتری با بیان اینکه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز به صورت غیر مستقیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد تاثیر گذار است، گفت: مجلس در سال‌های 88 و 89 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کرد که قانون جامعی است و در ذیل ماده 4 آن به دولت تکلیف کرده که کارگروه‌های‌تخصصی در این زمینه تشکیل دهد؛ لذا با پیشگیری از قاچاق کالا می‌توان به پیشگیری از اعتیاد دست یافت.

وی افزود: در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در کشور قوانین جامع و کاملی از حاظ جزایی و حقوقی داریم ولی متاسفانه در اجرا اشکال وجود دارد و این در حالی است که جمهوری اسلای ایران تنها حدود 5 هزار کیلومتر مرز خشکی داشته و تا امروز بیشتر از 30 درصد مرزها را نتوانسته ایم ساماندهی کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: 70 درصد مرزهای کشور وضعیت نابسامان داشته و به درستی امکان حفاظت از آن وجود ندارد لذا همین عاملی برای ورود و رسوخ مواد مخدر از کشورهای همسایه می‌شود از طرفی دستگاه ها به اندازه کافی نیرو نداشته و همه این مسائل برای کشور آسیب زا است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: توافق نامه‌های زیادی در دولت قبل و کنونی با کشورهای همسایه جهت پیشگیری از اعتیاد صورت گرفته ولی هنوز لازم است برنامه‌های جامعی در این راستا صورت گیرد.

وی با اشاره به شناسایی 180 تریلی حامل کالای قاچاق در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد مبادی ورودی و خروجی هنوز برای ساماندهی باید برنامه‌های زیادی برای آن انجام شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بیکاری یکی از دلایل اعتیاد است، گفت: البته همه مشکلات را نباید به بیکاری نسبت داد ولی دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید واحدهای تولیدی غیرفعال را فعال سازد و برای بیش از 8 هزار واحد تولیدی موجود برنامه ریزی کند. از ان طریق 90 درصد مشکلات اقتصادی موجود برطرف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی سالانه 16 میلیارد دلار قاچاق ارز و کالا در کشور داریم و این رقم اندکی نیست و با پیشگیری از آن می‌توان جلوی ضربه به اقتصاد، تولید و اشتغال را گرفت.