اعتیاد 4.4میلیون نیروی کار در ایران

گروه اجتماعی- اعتیاد چند دهه است که گریبان بخشی از افراد جامعه را گرفته و سبب گرفتاری تعداد زیادی از خانواده ها شده است.

به گزارش افکارنیوز، در چند سال گذشته معمولا افراد بیکار به سمت استعمال مواد مخدر گرایش پیدا می کردند اما چندی است که بخشی از نیروی کار یا به عبارت بهتر 20درصد از 22میلیون نفر شاغل در کشور حدود 4میلیون و 400هزار نفر اعتیاد دارند که این نشان دهنده فاجعه ای بزرگ در بازار کار کشور است که می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را موجب شود.

البته در این سال ها هیچ گاه دستگاه های مسوول نتوانسته اند آمار دقیقی از تعداد معتادان کشور بدست آورده و در اختیار اذهان عمومی قرار دهند و در خوشبینانه ترین حالت آن را 2.5میلیون نفر دانسته و با احتساب معتادان تنفنی به آمار 4میلیون نفر رسیده اند.

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد به دلیل نبود آمار صحیح از تعداد معتادان، مسوولان نتوانسته اند برنامه ریزی مناسبی برای مبارزه با این معضل خانمان برانداز داشته باشند به طوری که اکنون الگوی مصرف مواد در جامعه تغییرات جدی داشته است.

به گزارش ایسنا رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخرین موضع گیری تأکید کرده است: به صورت قطعی آمار معتادان قطعی کشور کمتر از 2.5 میلیون نفر نیست و با در نظر گرفتن مصرف‌کنندگان تفننی‌ به 4 میلیون نفر خواهند رسید.

علی هاشمی گفته است: تا زمانی که آمار درست نداشته باشیم نمی‌توانیم برنامه ریزی‌های صحیح داشته باشیم.

وی بیان کرده است: بیکاری و تجرد را نمی‌توان به عنوان عوامل اصلی گرایش به اعتیاد در نظرگرفت، اما از عوامل تأثیرگذار بر آن هستند؛ حدود 15 سال پیش طی تحقیقی متوجه شدیم که 90 درصد افرادی که تحصیلات عالی نداشته و زیر دیپلم بودند به اعتیاد گرایش پیدا می‌کردند اما طی دهه گذشته شاهد مصرف مواد مخدر در میان افرادی با تحصیلات عالی هستیم.

وی درباره شیوع اعتیاد در جامعه کارگری نیز گفته است: طبق گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، 21 درصد جامعه 13 میلیونی کارگری معتاد هستند.

همچنین در اواسط مهرماه جاری و در نشست کشوری برنامه ملی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید؛ پرویز افشار عنوان کرد:«کارفرمایانی، کارگرانشان را به مصرف موادمخدر ترغیب می‌کنند.»

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه باید در روند مداخلات پیشگیرانه از اعتیاد در جامعه کار و تولید باید نگاه ویژه‌ای به کارفرمایان داشته باشیم گفت: برخی کارفرمایان معتقدند مصرف مواد در کوتاه‌مدت باعث افزایش کارایی کارگرانشان می‌شود و ممکن است خودشان کارگران را به مصرف مواد ترغیب کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر این باور است : برخی کارفرمایان و پیمانکاران پروژه‌ای به اعتیاد به عنوان راهکاری برای افزایش کارآیی کارگران نگاه می‌کنند در حالی که برخلاف این باور نادرست، هزینه اعتیاد کارگران برای کارفرمایان بسیار بالاست، چنانچه این معضل باعث افزایش کم کاری و مرخصی‌های طولانی مدت کارگران و بالا رفتن ریسک  آسیب‌های حین کار می‌شود.

وی با تاکید براینکه گروه‌های هدف باید به پیمانکاران و کارفرمایانی که چنین نگاهی دارند توجه داشته باشند؛ افزود: اگر تعهد ما نسبت به پیشگیری و اولویت برنامه‌ریزی‌ها باشد می‌توانیم اثربخشی بهتری در این حوزه و کاهش آمار اعتیاد در جامعه کار و تولید داشته باشیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدربابیان اینکه آمار فراگیری اعتیاد در جامعه کار و تولید در حدود 20 درصد است؛ ادامه داد: شیوع و گسترش این نوع اعتیاد جدی است و باید هر چه سریعتر پیش‌بینی و پیشگیری شود.

همین طور محمد مهدی حیدریان، معاون امور اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش گفت: اعتیاد نیروی کار در حالی به بیش از ۲۰ درصد رسیده است که پیشتر این معضل اجتماعی در میان بیکاران رایج بود.

همچنین رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره وضعیت اعتیاد در بین کارگران کشور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده ۲۰ درصد افراد در محیط ‌های کارگری مواد مخدر مصرف می‌کنند.

 

سعید صفاتیان درباره علل گسترش اعتیاد در محیط‌ های کارگری توضیح داد: افراد شاغل در محیط‌ های کارگری از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نبوده این مساله می تواند عامل مهمی در گرایش به اعتیاد باشد در کنار آن لذت جویی و پاسخ به حس کنجکاوی در بین کارگران جوان، استرس ناشی از کار، نبود امنیت شغلی، نداشتن پیشرفت شغلی و فشار کاری را می توان از سایر علل گرایش به اعتیاد در جامعه کارگری دانست.

نگاهی به گفته های کارشناسان و مسوولان حوزه اعتیاد در کشور نشان می دهد، قسمت عمده ای ازنیروی کار کشور اکنون درگیر معضل اعتیاد هستند و با وجود مشکلات فراوان اقتصادی نظیر دستمزدهای پایین، هزینه های بالای زندگی مجبورند روزانه بخشی از درآمد خود و خانواده را صرف تهیه مواد مخدر و استعمال آن کنند این در حالی است که علاوه بر ضررهای اقتصادی در آینده نه چندان دور این افراد کارایی خود را از دست داده و از سوی کارفرمایان اخراج می شوند و برای تامین مخارج خانواده و اعتیاد خود؛ مجبورند دست به کارهای نامتعارف نظیر مشاغل کاذب مانند دستفروشی، سرقت، خرید و فروش مواد مخدر و ... بزنند که در نهایت بر میزان آمار جرم و جنایت در کشور افزوده می شود.

هرچند بر اساس گفته های مسوولان مختلف هنوز نمی توان به آمار دقیقی درباره تعداد معتادان کشور رسید زیرا برخی بر این باورند که 2.5 تا 4 میلیون نفر از جمعیت کشور معتاد دائمی و تفننی بوده و بعضی معتقدند 20درصد از نیروی کار 22میلیون نفری کشور معتادند که برابر با 4.4میلیون نفر است در مقابل عده ای نیز از اعتیاد 20درصدی کارگران کشور سخن می گویند که با احتساب جمعیت 13میلیونی کارگران باید گفت 2.6 میلیون نفر اعتیاد دارند!

با توجه به وضعیت روبه فزونی اعتیاد در کشور مسوولان باید هرچه سریعتر درصدد شناسایی و گرفتن آمار دقیق تعداد معتادان برآیند و اجازه ندهند جمعیت بیشتری از افراد کشور و به ویژه نیروی کار درگیر این معضل خانمان سوز شوند.

مهرنوش حیدری