«اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه»

 احمدرضا خضری در نشست ستاد برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با بیان اینکه دومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: در اجلاس اول که در روسیه برگزار شد، طرفین به بیان موضوعات کلی و آشنایی کفایت کردند و در اجلاس دوم که پنجشنبه برگزار می‌شود، یک گام جلوتر رفته و به مرحله عمل به ارتباطات دانشگاهی می‌رسیم. 

وی افزود: این اجلاس با حضور 13 دانشگاه از ایران و حدود 20 دانشگاه روسی برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران با بیان اینکه این اجلاس در سطح روسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، گفت: روسای دانشگاه‌های حاضر در اجلاس به بیان دیدگاهها و نظرات خود می‌پردازند.

خضری خاطرنشان کرد: اجلاس اول  سال گذشته در همین ایام در دانشگاه دولتی مسکو برگزار شد. 

وی تصریح کرد: اجلاس سال گذشته در روسیه نقطه عطفی در تاریخ روابط علمی دو کشور ایران و روسیه بود چون قبلا 30 رئیس دانشگاه از دو کشور در کنار یکدیگر به بیان موضوعات علمی و دانشگاهی نمی‌پرداختند.

دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران گفت: اجلاس سال گذشته دستاوردهای خوبی برای دانشگاههای کشورمان داشت از جمله این دستاوردها، افتتاح مجموعه «روسکی‌میر» در دانشگاه تهران بود که به گسترش و ترویج ادبیات روسی کمک می‌کند. 

خضری ادامه داد: فراهم شدن زمینه اعزام دانشجو و استاد برای آموزش زبان روسی به دانشگاههای روسیه و آموزش زبان فارسی به طرفهای مقابل در دانشگاههای ایران، از دیگر دستاوردهای اجلاس سال گذشته بود.

وی افزود: در ادامه اجلاس سال گذشته، قرار شد دومین اجلاس در یکی از دانشگاههای ایران برگزار شود؛ دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر با مطرح کردن پیشنهاد میزبانی و استقبال طرفی روسی به عنوان دومین میزبان این اجلاس انتخاب شد. 

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران تصریح کرد: بعد از ظهر پنجشنبه در سه میزگرد تخصصی، روسای دانشگاههای دو کشور به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداختند؛ موضوع میزگرد اول، همکاریهای علمی و آموزشی دانشگاه و ارتقای رقابت‌پذیری دانشگاه‌ها است؛ موضوع میزگرد دوم، تجارب مدیریت دانشگاه‌ها در تربیت نیرو برای اقتصاد نوآورانه و موضوع میزگرد سوم نقش پارکهای علمی و فناوری برای توسعه دانشگاهها است.

خضری افزود: در هر میزگرد، چند نفر از روسا به ارائه دیدگاهها و نظرات تخصصی می‌پردازند.

 برنامه‌ریزی برای برگزاری این اجلاس با کشورهای دیگر

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری این اجلاس با کشورهای دیگر اظهار کرد: شبیه به این مجموعه را برخی از کشورها مثل آلمان، اسپانیا، ترکیه و ژاپن دارند.

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران افزود: گفت‌وگوهای اولیه با برخی از این کشورها از جمله ژاپن، ترکیه و آلمان انجام شده و برخی از کشورها خودشان پیشنهاد برگزاری این اجلاس را دادند که ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

امضای بیانیه کلی بین دانشگاهها در پایان اجلاس

خضری با بیان اینکه در پایان اجلاس امسال، مثل سال گذشته بیانیه کلی بین دو طرف به امضا می‌رسد، خاطرنشان کرد: سال گذشته دانشگاه تهران سه تفاهمنامه و دیگر دانشگاههای کشور هر کدام یک تفاهمنامه به امضا رساندند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم تفاهمنامه‌های بین طرفین افزایش پیدا کند.

برگزاری برنامه جانبی در روز پنجشنبه

خضری با اشاره به حضور دکتر فرهادی؛ وزیر علوم و حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: بازدید از باغ نگارستان و بازدید از اثر منحصر به‌فرد صحنه سلام که متعلق به دوره قاجار در باغ نگارستان است، انجام می‌شود؛ عمارت پروین اعتصامی که در باغ نگارستان واقع شده و مورد مرمت قرار گرفته، مورد استفاده مقدماتی قرار می‌گیرد. 

دبیر اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران گفت: طرفهای روسی با سفیر روسیه در سفارت بازدید و از باغ موزه ملی ایران و برج میلاد دیدن می‌کنند.

اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه روز پنجشنبه 29 مهر ماه از ساعت 9 صبح در باغ نگارستان دانشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.