سرشماری نفوس و مسکن به مدت یک ماه صورت می گیرد

امیدعلی پارسا ظهر امروز چهارشنبه در مراسم آغاز سرشماری حضوری نفوس و مسکن اظهار کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن و اطلاعات آن بسیار حائز اهمیت است؛ امسال برای نخستین بار سرشماری اینترنتی را مورد توجه قرار دادیم و  مردم نیز استقبال مناسبی داشته‌اند.

وی افزود: البته سرشماری به‌صورت حضوری نیز به مدت یک ماه انجام می‌گیرد و  اگر صددرصد مردم نیز به صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده باشند باز هم ماموران سرشماری به درب منازل مراجعه می‌کنند و اطلاعات لازم را دریافت خواهند کرد. 

رئیس مرکز آمار ایران یکی از کاربردهای سرشماری را در موضوع محلات و ناحیه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: اطلاعات سرشماری و نفوس عمومی و مسکن می‌تواند به برنامه‌ریزی برای محله‌ها منجر شود و این نشان می‌دهد که سرشماری عمومی نفوس و مسکن فقط برنامه‌ریزی برای کلان کشور نیست و در تمامی موضوعات خرد نیز دخیل خواهد بود. 

پارسا به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه آمار اشاره کرد و افزود: باید به نظام آماری توجه ویژه‌ای شود و آنچه به عنوان تشتت از سوی معظم‌له یاد شد باید مورد لحاظ قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: چرا باید کشور دو نرخ تورم و رشد اقتصادی داشته باشد؛ اینها به جز کاهش اعتماد مردم به نظام آماری و نظام نتیجه‌ای ندارد و باید در کشور ساماندهی شود. 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه استقبال مردم در سرشماری اینترنتی بسیار مناسب بوده است، تصریح کرد: تاکنون بیش از 33 میلیون نفر از مردم به مرکز آمار اعتماد کرده و اطلاعات خود را وارد کرده‌اند؛ مردم پی برده‌اند که اطلاعاتشان ربطی به هدفمندی یارانه‌ها ندارد و امیدواریم در سرشماری اینترنتی حضور فعالی داشته باشند.

پارسا  با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: انتخاب مرکز آمار ایران به عنوان پیمانکار اجرای طرح کار هدفمندی یارانه‌ها درست نبود.

وی تاکید کرد: مردم از هر قشری که هستند باید به مرکز آمار اعتماد کنند و بدانند که اطلاعات آنان صددرصد محرمانه خواهد بود؛ اطلاعات مردم حتی با دستور مقام قضایی نیز در اختیار آن مقام قرار نمی‌گیرد. 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه سرشماری اینترنتی نفوس عمومی و مسکن تا جمعه 30 مهر ماه تمدید شده است، گفت: از تمامی هموطنان بویژه ساکنان شهرهای بزرگ تقاضا می‌کنیم که به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت کنند چرا که راه سهل و آسانی برای ورود اطلاعات خواهد بود و مردم مطمئن باشند که امنیت اطلاعات آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. 

پارسا درباره سرشماری عمومی نفوس و مسکن به صورت حضوری اظهار کرد: ماموران آمار از ساعت 7 صبح تا 21 به درب منازل هموطنان مراجعه کرده و تمامی اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند که امیدواریم همکاری و همیاری لازم میان مردم و مسئولان سرشماری وجود داشته باشد. 

وی سرشماری را بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: سرشماری هیچ ابعاد سیاسی‌ای ندارد و به هیچ گروهی وابسته نیست چرا که سرشماری عمومی نفوس و مسکن کاری ملی است و امیدواریم به طور مناسب انجام پذیرد.