کمترین بهره‌مندی از طرح تحول سلامت را رشته طب کودکان داشته است

 حسن قاضی‌زاده هاشمی در بیست و هشتمین کنگره بین‌المللی طب کودکان و چهاردهمین همایش پرستاری در بیمارستان طبی کودکان تهران گفت: امیدوارم برگزاری این همایش در خدمت سلامت مردم و رشد این منطقه باشد. موضوع طب کودکان و اهمیت دادن به آن بسیار با ارزش است زیرا سرمایه هر کشوری برای توسعه پایدار، کودکان آن هستند که بعداً به نیروی انسانی کارآمد تبدیل خواهند شد پس رویکرد جامعه به سلامتی کودکان اولویت همه کشورها علی‌الخصوص نظام سلامت کشور ماست.

وی افزود: سن طلایی همان 5 سال اول زندگی است و خوشبختانه نسبت به 30 سال پیش که 35 هزار مرگ در کودکان زیر 5 سال ثبت شده بود امروز توانستیم این رقم را به 23 هزار کاهش دهیم که عدد قابل توجهی است. ما در این زمینه به توفیقات زیادی دست پیدا کردیم اما این به معنای توقف نیست.

هاشمی افزود: موقعی که در دولت روحانی کار را آغاز کردیم مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد 19 نفر بود اما در سال گذشته مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار تولد به 13.8 درصد کاهش یافت که به این خاطر از همه مراقبین سلامت کودکان و بهورزان آن تشکر می‌کنم.

هاشمی استفاده از شیر مادر در نوزادین تازه متولد شده را بسیار مهم دانست و گفت: با توجه به ماشینی شدن زندگی مردم و سبک زندگی و مشکلات اجتماعی این موضوع تغییر کرده اما خوشبختانه ما توانستیم تغذیه با شیر مادر را از 53 درصد به 60 درصد افزایش دهیم.

وزیر بهداشت گفت: اقدام ما تکمیل شبکه بهداشتی در کشور بود. شبکه بهداشتی در روستاها 30 سال قبل مستقر شد و ما در این دولت بعد از 30 سال این شبکه را در قلب شهرها گسترش دادیم و هم‌اکنون در خراسان شمالی، قم، یزد، آذربایجان شرقی شبکه بهداشتی ببه طور کامل اجرا شد. هم‌اکنون مردم به ازای هر 3 هزار نفر یک نفر مراقب سلامت دارند، به ازای هر 12500 نفر یک پایگاه سلامت بهداشت و به ازای هر 3 پایگاه یک مرکز خدمات جامع سلامت وجود دارد که در این مراکز علاوه بر مراقبین، کارشناس تغذیه، پزشک عمومی و غیره وجود دارد. بالغ بر 6500 مطب که کلینیک ویژه هستند در 270 شهر در حال راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: این شبکه به کنترل بیماری‌ها کمک خواهد کرد زیرا بالغ بر 75 درصد بیماری‌ها واگیردار هستند که با دارا بودن این مراکز مراقب سلامت می‌توانیم همه افراد را رصد کرده و از جهت توانمندسازی بسیار موفق خواهیم بود.

هاشمی موضوع جدید را مراقبت از نوزاد مرخص شده دانست و گفت: در حال حاضر این طرح در حال انجام است و از سال آینده به کل کشور گسترش می‌یابد.

وزیر بهداشت افزود: 60 هزار نفر موالید افزایش یافته و آمار مرگ در سال 94 کاهش 72 هزار نفری را نشان می‌دهد، مجموع اینها نشان از موفقیت نظام سلامت ما دارد که بخشی از آن نتیجه طرح تحول است که دولتی برای اولین بار سلامت را جزء اولویت خود قرار داد. 11 میلیون نفر بیمه شدند و عدالت در دسترسی به خدمات را گسترش دادیم.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از متخصصین رشته طب کودکان گفت: در این دولت گروهی که به جای اذیت رساندن ما را بسیار کمک کرد گروه کودکان بودند البته تعداد رشته‌هایی که سنگ‌اندازی و اذیت می‌کردند نیز بسیار کم بودند اما کارشان را بسیار پر سر و صدا انجام دادند. همچنین رشته طب کودکان کمترین بهره‌مندی از طرح تحول سلامت را داشتند و این نشان از نجابت آنها بود.

هاشمی افزود: ما پزشکان باید به توانمندی مردم و داشتن نظامی سالم کمک کنیم، اقتدار چیزی جز علم و دانش نیست. حضرت علی (ع) در سخنان خود قدرت را داشتن علم معرفی می‌کنند و می‌گویند اگر علم داشتی تعیین کننده هستید و اگر نه منفعل خواهید ماند.

وی در پایان گفت: تلاش دولت برای کاستن اختلاف طبقاتی توجه به وضعیت آموزش، خانواده، مسکن بسیار در رشد کودکان اثرگذار خواهد بود.