دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور با همتای آلمانی خود

قاضی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با مایکل مارشال معاون شفافیت بین‌الملل و برخی از مدیران منطقه‌ای این سازمان، با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با فساد، رتبه اختصاصی به کشورها ازنظر شاخص ادراک فساد را به‌ نقد و بررسی گذاشت و خواستار بررسی دقیق‌تر این شاخص و بهره‌مندی شفافیت بین‌الملل از سایر منابع شد.

 

وی با بیان آمادگی سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری‌های فنی و علمی، اظهار داشت: گزارش‌های تخصصی آماری موردنیاز به‌عنوان متمم منابع آماری که توسط این نهاد بین‌المللی در خصوص کشورمان جمع‌آوری می‌شود می‌تواند در اختیار شفافیت بین‌الملل قرار گیرند.

 

سراج گفت: عزم جمهوری اسلامی ایران مبارزه جدی با فساد است و این سازمان نه‌ فقط در داخل کشور بلکه با تعامل و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به تبادل تجربیات لازم برای مقابله با فساد می‌پردازد و فعالیت‌های به‌عمل‌آمده در راستای اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد، ایجاد مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های ضدفسادی اکو، راه‌اندازی آکادمی آموزشی آمبودزمان آسیایی در ایران، برگزاری سمینارهای آموزشی منطقه‌ای در کشور با همکاری برخی از کشورهای پیشرو و دفتر سازمان ملل متحد برای مقابله با جرم و مواد مخدر ازجمله اقدامات این سازمان برای مبارزه با فساد است.

 

سراج تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر چه به رتبه‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل انتقاد دارد و جایگاه اعلام‌شده را مناسب نمی‌داند، اما خواستار تعامل بیشتر با سازمان شفافیت بین‌الملل است.

 

وی وجود تحریم‌ها و جنگ سخت و نرم تحمیلی علیه ایران را در به وجود آمدن فضای ناسالم و گسترش فساد ازجمله دلایل این مسئله دانست.

 

در ادامه مایکل مارشال، معاون سازمان شفافیت بین‌الملل ضمن خوشامدگویی به قاضی سراج و همراهان؛ اظهار داشت: علی‌رغم رتبه اختصاص‌یافته به کشور ایران که مورد نقد قرارگرفته است، اما ما مشاهده می‌کنیم که گام‌های ارزنده‌ای از سوی ایران برداشته‌شده و در آتیه جایگاه بسیار خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

 

این مقام شفافیت بین‌الملل گفت: منابع مورداستفاده برای کشور ایران، به دلیل برخی محدودیت‌ها و فقدان اطلاعات، کافی نبوده و با این رویکرد جدید می‌تواند در جمهوری اسلامی ایران نتایج مثبتی داشته باشد و وجهه‌ای درخشان از ایران ترسیم و این جایگاه تغییر یابد. گسترش مناسبات تجاری، سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تقویت رابطه تجاری با دنیا به‌تدریج این رتبه را تغییر می‌دهد.

 

مایکل مارشال گفت: هدف شفافیت بین‌الملل از رتبه‌بندی کشورها بر مبنای شاخص ادراک فساد، کوبیدن هیچ کشوری نیست.

 

وی هدف غایی در نظام بین‌المللی برای شفافیت را اجرای اصول جاکارتا و دستورالعمل تنظیمی برای دستگاه‌های ضدفسادی دانست و اظهار داشت: از این حیث نقش سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و عضویت آن در انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد بیانگر این امر است.