سیدکمال خرازی روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه در همایش علوم و فناوری‌های شناختی که در مرکز روانپزشکی ابن‌سینا برگزار شد، با اشاره به بهره‌برداری آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در ایران اضافه کرد: با فناوری نقشه‌برداری مغز می‌توان ترسیم نقشه مدارهای مغزی انسان در قالب یک شبکه عظیم، پردازش شناختی را در سطح شبکه‌های مغزی جستجو کرد که این امر می‌تواند در درمان بیماری‌های روانی و شناختی تاثیر شگرفی را داشته باشد.

وی با بیان این که علوم شناختی به عنوان یک حوزه میان‌رشته‌ای در حال توسعه پیدا کردن است و موجب تحول در سایر رشته‌ها می‌شود، اظهار کرد: علوم شناختی یکی از علوم فناوری‌های هزاره جدید است و در کنار این تکنولوژی، نانو تکنولوژی نیز وجود دارد که این امر تحولات و خدمات زیادی را به دنبال دارد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری‌های ریاست جمهوری افزود: علوم شناختی از چند رشته اصلی تشکیل شده و بر دیگر رشته‌ها تاثیر دارد که زیرمجموعه‌ این علوم حوزه‌هایی از جمله زبان‌شناسی، مردم‌شناسی، انسان‌شناسی و هوش مصنوعی که حلقه ذهن است و در حوزه‌های آموزش و پرورش، اقتصاد و توان‌بخشی شناختی کاربرد دارد.

خرازی با اشاره به این که کارکرد مغز در علوم شناختی در سطح شبکه است، تصریح کرد: این علوم حوزه‌های پزشکی، ساخت سازمان‌های مصنوعی، آموزش و تربیتی و نیز اجتماعی و دفاعی را شامل می‌شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در دنیا شده است.

وی با اشاره به سلامت مغز گفت: در کشور ما اگر فردی قرار باشد آزمایشی برای مغزش گرفته شود، تصور می‌کند که به مشکلی بزرگ دچار شده است؛ در حالی‌ که کشورهای خارجی چنین تفکری ندارند و هر چند وقت یکبار خود را چکاپ می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با اشاره به این که فناوری‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند وارد مغز ‌شوند تا آن را مورد بررسی قرار دهیم و مشکلاتی که برای فرد به وجود آمده را برطرف کنیم، تصریح کرد: برای بیماران پارکینسون با استفاده از الکترون در مغز و فرستادن باتری در سینه فرد می‌توان زندگی آرامی را برای وی ایجاد کرد و حتی برای حیوانات نیز این باتری ساخته شده است.

وی افزود: فناوری نقشه‌برداری از مغز کمک می‌کند تا اختلالاتی که در آن به وجود آمده است را پزشکان درمان کنند و اگر این مشکلاتی که برای مغز به وجود می‌آید را از دوران کودکی تشخیص داده شود، زودتر می‌توانیم درمان را آغاز کرده و اگر به موقع تشخیص داده شود اتفاقات خوبی صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری‌های ریاست‌جمهوری درباره روش‌های مداخله‌ جدید شناختی افزود: بازتوانی شناختی، تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز، کاشت الکترود در مغز و سلول درمانی از جمله مداخلات شناختی است.

خرازی گفت: اپتوژلینک تحریک فراصوتی روشی است برای ترسیم مدارهای مغزی که مسئول اضطراب و ترس در مغز است که تحول بزرگی را ایجاد می‌کند.