علت فوت محمدرضا رستمی چه بود؟

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با فوت مرحوم محمدرضا رستمی توضیحاتی را به شرح زیر اعلام کرد:

محمدرضا رستمی 10 روز قبل با علامت سردرد شدید ناگهانی به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد و بررسی‌های اولیه حاکی از خونریزی مغزی داشت بیمار بلافاصله بعد از بستری مورد MRI قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که عامل خونریزی یک تومور مغزی پیشرفته به قطر 4 سانت در کف جمجمه وی است که در کنار رگ اصلی مغز قرار داشته و با فشار به آن موجب خونریزی به داخل تومور شده است. 

این تومور عملاً‌ به مرور زمان رگ‌های مغز را باریک، غیرطبیعی و مستعد پارگی ساخته بود همچنین تومور به تدریج عصب بینایی مرحوم رستمی را تحت فشار قرار داده و دیدش را در زمان مراجعه به 3 متر کاهش داده بود، لذا عملاً بیمار در شرف نابینایی قرار داشت. تیم جراحی بیمارستان شهدای تجریش برای نجات جان بیمار پس از بررسی‌های تخصصی اقدام به عمل می‌کنند و این عمل توسط سه تن از اساتید و جراحان مجرب مغز و اعصاب بیمارستان تحت میکروسکوپ و با استفاده از دستگاه پیشرفته نویگیشن که خطا در عمل را به صفر می‌رساند، انجام گرفت.

در این بیانیه آمده است چون تومور در کف جمجمه قرار داشت عملاً استانداردترین، در دسترس‌ترین و کم عارضه‌ترین راه تخلیه تومور از طریق بینی بوده است در این شرایط  جراحی از طریق کرانیوتومی و برداشتن جمجمه عوارض بسیار بالایی برای بیماران دارد. بنابر این تومور از راه بینی تخلیه می‌شود ولی همانطور که تیم پزشکی پیش‌بینی کرده بود، رگ اصلی مغز به دلیل برداشته شدن فشار تومور بر آن دوباره خونریزی می‌کند. این خونریزی هم توسط لوله، تخلیه و کنترل شد و پس از آن بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

بیمار از روز یکشنبه تا چهارشنبه از دستورات اطاعات می‌کرد و این نشان می‌داد که عملاً به سمت هوشیاری پیش می‌رود با این حال ایشان روز چهارشنبه 28 مهر دچار عارضه دیگری به نام وازواسپاسم شده که این مسئله از قبل هم از سوی پزشکان تخمین زده شده بود چرا که از پیش از عمل دارویی برای جلوگیری از این عارضه برای ایشان تجویز شده بود. این عارضه معمولاً به دنبال خونریزی مغزی اتفاق می‌افتد چرا که دیواره رگ‌های مغزی باریک شده و خون‌رسانی دچار اختلال می‌شود لذا متأسفانه به دنبال این عارضه بیمار به دلیل سکته وسیع مغزی فوت می‌کند.

بدیهی است فقدان چنین شخصیت فرهنگی برای همگان و به خصوص خانواده ایشان بسیار سخت است اما در چنین شرایطی باید از اظهار نظرهای غیرکارشناسانه پرهیز کرد. پرونده پزشکی ایشان و دلیل مرگ بسیار روشن است و بازگشت به زندگی برای بیماری‌ که به حالت اورژانسی و به دلیل تومور مغزی، خونریزی مغزی و اختلالات عروقی که قبل از ورود به بیمارستان به وجود آمده کار آسانی نیست.

تیم پزشکی و جراحی بیمارستان شهدای تجریش تمام تلاش خود را برای نجات مرحوم رستمی انجام دادند تا بیمار علیرغم داشتن تومور پیشرفته، خونریزی مغزی پیش از عمل و اختلال در رگ‌های مغز بتواند به حیات خود ادامه دهد، اما برای درمان این عارضه وقت زیادی از دست داده و تلاش‌های پزشکان نتیجه‌ای نداد با این حال چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد باید قبل از هرگونه اتهام و اظهار نظر غیرکارشناسی از طریق مراجع و روال‌های قانونی اقدام شود.

به‌گزارش فارس؛ مرحوم رضا رستمی، از فعالان رسانه‌ای شناخته شده در حوزه هنر و سینما، پس از آن‌که یک‌شنبه این هفته مورد عمل جراحی مغز قرار گرفت، شبانگاه چهارشنبه 28 مهر درگذشت.

وی هفته گذشته با سردرد شدید به اورژانس بیمارستان شهدای تجریش مراجعه کرد که به دلیل تشخیص تومور مغزی بستری شد. او سپس با تشخیص پزشکان، یک‌شنبه این هفته تحت جراحی مغز قرار گرفت که متاسفانه نتیجه عمل رضایت‌بخش نبود و رضا رستمی به کما رفت و شامگاه دیشب دعوت حق را لبیک گفت.

اما پس از فوت وی حرف و حدیث‌های بسیاری از نقش قصور و خطای پزشکی در فوت رضا رستمی به میان آمده است.