دلیل استعفای فانی چه بود؟

رضا نظری، رفتن وزیر آموزش و پرورش را یک کار سیاسی و انتخاباتی دانست و اظهار کرد: این کار ربطی به کارایی وزیر ندارد، چرا که ناکارآمدی وزیر مربوطه خیلی وقت است که ثابت شده است.

وی تاکید کرد: عوض کردن وزیر در مقطع کنونی نوعی آدرس غلط دادن به مردم است، چرا که بیشترین نارضایتی و مشکلات مردم در بخش اقتصاد و سیاست خارجی است، وگرنه عوض کردن وزیر در آستانه استیضاح نوعی فرار رو به جلو محسوب می‌شود.

دبیر کانون تربیت اسلامی فرهنگیان استان زنجان پیشگیری از آشکار شدن ابعاد مختلف اختلاس انجام شده در یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور که صندوق ذخیره فرهنگیان به مبلغ 8 هزار میلیارد تومان است را از دیگر دلایل کنار گذاشته شدن وزیر آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: می‌توان گفت پیشگیری از مطرح شدن اسناد و مدارک در صحن علنی مجلس از دیگر دلایل رفتن وزیر است.

نظری مدت زمان باقیمانده از عمر دولت و زمان‌بر بودن پروسه معرفی و رای گرفتن از مجلس برای وزیر جدید را از دیگر دلایل در راستای بهبود نبودن تغییر وزیر آموزش و پرورش اعلام و تاکید کرد: معرفی قائم مقام بخشی که تخلف در صندق ذخیره فرهنگیان در آن صورت گرفته به عنوان سرپرست وزارتخانه، نظریه سیاسی بودن تغییر وزیر را تقویت می‌کند.

وی تاکید کرد: آدرس غلط دادن به مردم و منحرف کردن ذهن در تغییر وزیر آموزش و پرورش برای فرهنگیان خوشایند نیست.

دبیر کانون تربیت اسلامی فرهنگیان استان زنجان مشکلات موجود در آموزش و پرورش را ساختاری دانست و ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق مدیران آموزش و پرورش مدیران سطحی هستند و ستادی محسوب نمی‌شوند، چرا که سیاست‌های تبیین شده در وزارتخانه را اجرا و در واقع مجری سیاست‌های غلط هستند که نمونه آن سیاست هدایت تحصیلی در چند سال گذشته است که تورم موجود در رشته تجربی را موجب شده و طی چند سال آینده کشور را با چالش مواجه خواهد کرد.

نظری در پاسخ به سؤالی در مورد سکوت دولت در مورد تخلفات مالی روی داده در صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این مسئله بیانگر سیاسی بودن تشکل‌های صنفی در کشور است، چرا که اگر تخلفات مالی توسط جناح مخالف روی داده بود، کمپین تشکیل شده اعتراض انجام می‌دهند، وگرنه سکوت می‌کنند که این مسئله موجب می‌شود، به اعتراضات قبلی آن‌ها در قبال تخلفات هم شک کرد.

وی با بیان اینکه 90 درصد از سرمایه بانک سرمایه که متعلق به فرهنگیان است به چند نفر وام داده شده است، ادامه داد: سکوت موجود در این تخلف بیانگر همسویی سیاسی متخلفان با سکوت‌کنندگان است.

دبیر کانون تربیت اسلامی فرهنگیان استان زنجان با تاکید بر ضعیف بودن عملکرد وزیر و مدیران آموزش و پرورش در این دوره ابراز کرد: بحث در مورد این عملکرد زیاد است که باید آنالیز کرد که بعد آموزشی یکی از آن‌هاست که از کجا به کجا رسیده‌ایم و همچنین وضعیت بیمه طلایی فرهنگیان هم یکی از این ابعاد است که در گذشته چه خدماتی به معلمان ارائه می‌کرد و الان چه خدماتی ارائه می‌کند.

نظری با بیان اینکه نداشتن پول برای دولت بهانه قابل قبولی برای آموزش و پرورش محسوب نمی‌شود، ادامه داد: اگر دولت پول ندارد چرا حق‌الزحمه بخش علوم پزشکی در این فضا افزایش و بخش آموزش و پرورش کاهش یافته است که به نظر تبعیض آمیز می‌آید و از این نظر این اقدامات برای آموزش و پرورشی‌ها جای سؤال است.