اتمام مرمت بنای ۱۳۰ ساله معروف میدان توپخانه

فرهاد علی اکبری با اشاره به اتمام مرمت بنای موزه استاد صنعتی در زمان مقرر که قول دو سال داده شده بود، اظهار داشت: با اتمام مرمت موزه استاد صنعتی - خطر آسیب به این بنای 130 ساله تاریخی منتفی و این بنا حفاظت شد.

رئیس موزه و مرکز ملی اسناد جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین مرمت نقاشی‌های استاد صنعتی نیز به پایان رسیده است و هم اکنون سازمان زیباسازی شهرداری در حال قاب این نقاشی‌ها است.

علی اکبری درباره مرمت مجسمه‌ها نیز توضیح داد: مرمت مجسمه‌ها زمانبر است زیرا در طول زمان به این مجسمه‌ها آسیب جدی وارده شده است، البته شاید از زعم کار مدیریتی بتوان یک افتتاحیه برای این موزه گرفت ولی بر حسب نظر خانواده استاد صنعتی و همچنین استاد مرمت این مجسمه‌ها یعنی استاد «شانس» از برجسته ترین هنرمندان مرمت مجسمه کشور - تأکید بر این است که برای مرمت مجسمه‌ها عجله‌ای صورت نپذیرد.

وی با توضیح حساسیت مرمت آثار اینچنینی در مصداقی به مرمت نقاشی "شام آخر" داوینچی که 16 سال طول کشید اشاره کرد و از رسانه‌ها در زمینه پیگیری‌هایشان برای مرمت آثار، خواستار پیشه گرفتن صبر شد، زیرا به گفته علی اکبری که خود هنرمند برجسته طراحی و نقاشی است براساس نظر کارشناسان امر باید در مرمت آثار شتاب صورت نپذیرد.

علی اکبری درباره شرایط بازدید از این بنای قدیمی میدان توپخانه عنوان کرد: دانشجویان، گروه‌های حرفه ای و متخصص و مسئولان به صورت خصوصی امکان بازدید دارند کما اینکه قبل از ایام محرم نیز آقای قالیباف به همراه آقای حسن خمینی از این بنا به صورت شبانه بازدیدی داشتند ولی هنوز برای عموم امکان بازدید وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، 130 سال پیش در قلب پایتخت خانه ای قرار داشت که صاحب آن کسی نبود جزء سردارسپه؛ که آن زمان و قبل از اینکه در قزاقخانه به شهرت و مقامی برسد به رضا سواد کوهی معروف بود.

حال پس از قرنی هنوز این خانه در میدان توپخانه تهران برپا ایستاده است، خانه ای که پهلوی اول پس از پادشاهی آن را به شمس - دختر خود بخشید و در نهایت این خانه به نخستین مرکز جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران تبدیل شد.

حاصل این خانه که زمانی رضاخان قبل از پادشاهی اش زندگی می‌کرد تبدیل به بنای برای کارهای فرهنگی شد، آن هم کارهای فرهنگی فردی به نام استاد سیدعلی‌اکبر صنعتی - که خود زمانی از کودکان شیرخوارگاهی صنعتی زاده در کرمان بود که در این بنای تاریخی کارگاه مجسمه سازی و نقاشی اش را برپا کرد و بعدها به موزه 13 آبان معروف شد.