برنامه شکوفایی شهری قزوین در همه بخش‌ها به محیط زیست مرتبط است

سیاوش شمسی پور مدیرکل محیط زیست استان قزوین طی بازدید خبرنگاران از منطقه حفاظت شده باشگل گفت: استان قزوین در حوزه محیط زیست از استانهای پیشرو در کشور است. مثلاً در حوزه محیط زیست انسانی که پسماندها از معضلات عمده جهان به شمار می روند، در حوزه پسماند جزو استانهای برتر هستیم. در قزوین، کل استان یک سایت امحاء و مدیریت پسماند دارد، یعنی از همه شهرها پسماند را به همین سایت ۱۲۰ هکتاری در محمدآباد منتقل می کنند و این اتفاق خوبی است.

شمسی پور ادامه داد: اقدام بسیار خوبی که انجام شده آن است که قزوین دارای سایت پسماندهای ویژه و صنعتی است که در همان مجموعه محمدآباد ۱۰ هکتار به بخش خصوصی اختصاص داده شده و این پسماندها آنجا مدیریت می شوند. پسماندهای پزشکی هم که از معضلات کشور است، در قزوین نه تنها از بیمارستان ها، که از درمانگاه ها، رادیولوژی ها و غیره نیز جمع آوری می شوند و از بین ۵۰۰ مطب موجود در قزوین، ۳۶۰ مطب بی خطرسازی پسماند انجام می گیرد.

وی افزود: در حوزه تفکیک از مبداء نیز استان بسیار خوب عمل کرده است. بحث اکولوژی صنعتی اولین بار در قزوین مطرح شده تا از پسماندها بتوانیم به عنوان خوراک صنایع دیگر استفاده کنیم. طرح جامع کنترل آلودگی هوای قزوین هم تهیه شده است. همچنین نرم افزاری را طراحی کرده ایم که تمامی اطلاعات صنایع استان جمع آوری شده و مدام روزآمد می شوند. آزمایشگاه های معتمد هم به این نرم افزار متصل اند و مجوزها به جای آنکه دستی یا حضوری صادر شود، از طریق همین نرم افزار که به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده، انجام می گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: نیروگاه شهید رجایی سالها یک معضل کشوری بود اما با تدبیری که انجام شد و پیگیری های در سطح ملی، از اواخر بهمن ماه سال گذشته سوخت نیروگاه به طور کامل گاز طبیعی شد. اگر سوخت این نیروگاه همچنان سوخت سنگین بود، روزانه ۴۰۰ تن سولفور تولید می کرد که منجر به مسائل و بیماری های متعدد می شد.

شمسی پور در حوزه محیط زیست طبیعی نیز اعلام کرد: در قزوین یک منطقه حفاظت شده داریم که ۱.۶ درصد مساحت استان را تشکیل می دهد. اما ۵ منطقه شکار ممنوع هم داریم که ۲ منطقه الموت و طارم را پیشنهاد کرده ایم تا ارتقاء یافته و به مناطق حفاظت شده اضافه شود که اگر مصوبه شورای عالی محیط زیست را بگیرد، به ۷.۵ تا ۸ درصد خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه هنگام بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، استان های مختلف درگیر آن شدند، ما هم از طرف زنجان  هم البرز محاصره بودیم، گفت: با اینکه در الموت با طالقان و در باشگل با زنجان هم مرز بودیم، اما حتی یک مورد تلفات نداشتیم و موضوع به خوبی مدیریت شد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین ادامه داد: سیاست های کلی محیط زیست که از طرف رهبری ابلاغ شد، ما این سیاست ها را در قالب ۳۵ برنامه مدون در استان به تصویب رساندیم که تلفیقی از منویات مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و برنامه های خودمان است و اکنون حدود ۱۵ دستگاه باید به محیط زیست پاسخ بدهند.

شمسی پور اعلام کرد: هر ۲۰ سال، یک شهر در سازمان ملل متحد انتخاب می شود تا برنامه شکوفایی شهری در آن انجام شود و سازمان ملل از میان ۶۶ شهر جهان که داوطلب این موضوع بودند، قزوین را انتخاب کرد و این کار بسیار سختی است که ۷ بخش دارد و همه بخش ها مستقیم و غیر مستقیم به محیط زیست مرتبط است.

وی در تشریح برنامه های پیش روی اداره کل محیط زیست استان قزوین نیز گفت: دشت جنوبی قزوین زمانی زیستگاه آهوان بوده است که الان از بین رفته و یکی از برنامه های ما احیاء آهو در آن دشت در قالب یک قرق اختصاصی برای بخش خصوصی است.

شمسی پور در پاسخ به سوالی درباره باغستان های سنتی قزوین گفت: این باغستان ها فرصت بسیار خوبی هستند که با ۲۵۰۰ هکتار و با قدمت چند صدساله و بیشتر مثل کمربندی دور شهر قزوین را گرفته اند. از ۵ پروژه اولویت دار ما، یکی هم طرح حمایت از این باغ ها است که امیدواریم جزء مصوبات دولت قرار بگیرد. احداث ایستگاه میانی پسماند در مجاورت این باغ ها نیز مورد اعتراض برخی مردم قرار گرفته بود که در این زمینه کارگروهی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در پایان افزود: بخشی از دشت الله آباد در استان قزوین متاسفانه بیابانی و کانون ریزگرد شده است که دو پروژه مربوط به کنترل ریزگردها در دشت جنوبی قزوین را پیش رو داریم که نیازمند اقدامات ضربتی است و این اقدامات باید انجام شود.

منطقه حفاظت شده باشگل در استان قزوین از سال ۱۳۶۵ به عنوان منطقه شکارممنوع تعیین و بعدها ارتقاء یافته است که علی رغم راه های دسترسی فراوان به مناطق شهری، دارای گونه های شاخص قوچ و میش و آهو و گونه نادر سیاه گوش است، پلنگ ایرانی نیز از این منطقه عبور کرده و کفتار، گرگ، روباه، خرگوش و برخی گونه های دیگر نیز در آن حضور دارند. این منطقه ۲۵ هزار هکتاری ۳۲۰ گونه گیاهی دارد که همه موارد تنوع زیستی ارزشمندی را برای این منطقه به ارمغان می آورد.