ظروف یکبار مصرف در فریزر

 مجموعه اینها سلامت انسان را حفظ می‌کند یا برعکس رعایت نکردن آنها می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند.

ظروف یکبار مصرف به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بخشی از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاه است و بخشی از آنها بین مردم به ظروف پلاستیکی معروف هستند. ظروف یکبار مصرف در صورتی بی‌خطر محسوب می‌شوند که براساس استانداردهای تعریف شده، تولید شوند. ظروف یکبار مصرف گیاهی اگر براساس استانداردهای لازم ساخته شوند خوب است. در غیر این صورت مفید نیست و عوارض دارد. چون بسیاری از سودجویان از مواد بازیافتی در تهیه این ظروف استفاده می‌کنند که می‌تواند آلودگی میکروبی و شیمیایی داشته باشد. چون هویت شناسه‌ای این ظروف مشخص نیست، بهتر است از آنها استفاده نکنیم یا مصرف بی‌رویه نداشته باشیم.

 

با فرض این که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با رعایت استانداردهای لازم تولید شده باشند، چه نکاتی را هنگام استفاده از آنها توصیه می‌کنید؟

 

اولا این که مواد غذایی داغ را نمی‌توان در این ظروف نگهداری کرد. اگر دمای ماده غذایی بالای ۶۵ درجه سانتی گراد باشد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ممنوع است. علتش این است که دمای بالا می‌تواند مقداری از مونومرهایی که در ساختمان پلاستیک بوده اند را آزاد کند و این مونومرها وارد مواد غذایی می‌شوند که برای سلامت انسان عوارض دارد بخصوص در ایامی که برای توزیع نذورات از این ظروف استفاده می‌شود. باید دمای غذای طبخ شده پایین بیاید و غذا خنک‌تر شود، بعد آن را در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بریزند. این قضیه در مورد ظروف پلاستیکی فوم دار هم صدق می‌کند، زیرا به آنها گازتزریق می‌شود و اگر غذا داغ باشد، گاز آزاد می‌شود که مضر است. استفاده از این ظروف برای ریختن مواد غذایی چرب هم توصیه نمی‌شود. ظروف یکبار مصرف بدون رنگ باید سطح‌اش کاملا صاف باشد و خراشیدگی و سوراخ نداشته باشد، چون میکروب‌ها به محل می‌روند و موجب آلودگی می‌شوند. این ظروف باید در بسته‌بندی و دور از نور آفتاب نگهداری شوند.

 

آیا می‌توان ظروف یکبار را در فریزر گذاشت؟

 

خیر. هم گرمای زیاد و هم یخ زدن برای ظروف یکبار مصرف مضر است، زیرا باعث آزاد شدن مونومرهایی می‌شود که برای بدن مضر هستند.

 

به فرض این که ظروف یکبار مصرف گیاهی با رعایت استانداردهای لازم تهیه شده باشد آیا این ظروف بی‌ضررند؟

 

بله، ولی این ظروف، ظروفی نیستند که بتوان غذا را طولانی مدت در آن قرار داد. این ظروف برای مواد غذایی‌ای باید استفاده شود که تاریخ مصرف مشخص داشته باشد. یعنی از چند روز تا یک ماه تاریخ مصرف داشته باشد. تاریخ مصرف آنها براساس ترکیب ماده غذایی و نوع پلیمر استفاده و تعریف شده است، چون به مرور خطر بروز عفونت و میکروب در آنها افزایش می‌یابد.