یخبندان در راه است

کارشناسان می‌گویند فعالیت خورشید بسیار کم شده است و از زمان عصر یخبندان کوچک یعنی سال‌های 1645 تا 1715 میلادی، این سردترین دمای خورشید محسوب می‌شود.

عصر یخبندان کوچک که با نام «کمینه ماندِر» هم شناخته می‌شود به گونه‌ای شکل گرفت که طی آن برای نخستین بار در تاریخ رودخانه تِیمز یخ زد.

 

دانشمندان هم‌اکنون یک مدل علمی دقیق ارایه کرده‌اند که بر اساس آن میزان فعالیت‌های خورشیدی بسیار دقیق‌تر از قبل محاسبه می شود و حتی بر اساس آن می‌توان حرارت و دمای خورشید در سال‌های آینده را هم پیش‌بینی کرد. بر اساس این مدل پیش‌بینی شده است که نیروی مغناطیسی خورشید بین سال‌های 2030 تا 2040 میلادی بین 60 درصد کاهش میابد.

 

بر اساس این مدل اصطلاحا گفته می‌شود که قلب خورشید هر 11 سال یکبار می‌تپد و این مسئله نوسانات فعالیت مغناطیسی منظومه شمسی را به وجود می‌آورد. این چرخه نخستین بار 173 سال قبل کشف شد و همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارشناسان با بررسی‌های خود دو نوع موج مغناطیسی مختلف در چرخه فعالیت‌های خورشیدی کشف کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که ضربان بعدی قلب خورشید سال 2022 ایجاد می‌شود که از آن به عنوان «چرخه 26» یاد می‌کنند و این چرخه می‌تواند آغازگر عصر یخبندان جدید باشد.