منطقه 12 صدرنشین خطر فرونشست زمین در تهران/ دعوت از اساتید زمین شناسی برای آموزش آتش نشان ها

گروه اجتماعی- سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به فرونشست سطح آب های زیرزمینی و نیز خطر وجود مغارها در زیرِ زمین پایتخت، عنوان کرد: این موضوعی است که بارها کارشناسان در مورد آن سخن گفته اند تا حدی که پروفسور کردوانی در مورد خطر فرونشست زمین در مسیر قطار تهران- مشهد هشدار داده است.

 

وی ادامه داد: شهر تهران به ویژه منطقه 12 از سال ها پیش تحت تاثیر خشکسالی و کاهش سطح آب های زیرزمینی با بحرانی به نام گسترش مُغارها مواجه شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با بیان این که آتش نشانی تهران تخصصی در حوزه زمین شناسی ندارد، تاکید کرد: اما به شدت به علم روز در این حوزه برای حفظ ایمنی شهر نیاز داریم.

شریف زاده با اشاره به این که سازمان آتش نشانی با اساتید دانشگاهی حوزه زمین شناسی برای دریافت آموزش و اطلاعات مورد نیاز دعوت به همکاری کرده است، اظهار کرد: از این اساتید خواسته ایم چهارچوب و مبانی مورد نیاز در مورد خطرات احتمالی در زیر زمین تهران را برای مدیران و گروه نجات ما تشریح کنند تا با آگاهی بیشتری برای خدمات رسانی به شهروندانمان اقدام کنیم.

وی با اشاره به این که متون آموزشی سازمان آتش نشانی هیچ اشاره ای به اصول زمین شناسی ندارد، اظهار کرد: این در حالی است که متون آموزشی در کشورهای پیشرفته اصلا به چاه که در کشور ما به وفور وجود دارد اشاره ای ندارد.ما اکنون از تجمیع تجربیات سال های گذشته در سازمان به همراه متون آموزشیمان برای خدمات رسانی استفاده می کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با تاکید بر این که در پیشبرد امور در شهر حفظ جان آتش نشانانمان برای ما در اولویت است، گفت: آموزش و تربیت هر یک از این افراد سال ها زمان می برد. لذا در تلاشیم هر چه بیشتر خود را به علم روز و کسب آگاهی در مورد نیازهای شهر مجهز کنیم حتی اگر از جایی به ما تکلیفی ارایه نشده باشد.

جامعه علمی با ما همراه نیست

این مقام مسئول با بیان این که در حال حاضر سطح دانسته های ما برای ارایه طرح یا پیشنهادی در این مورد به شورای شهر کافی نیست از همراه نبودن جامعه علمی کشور با سازمان های اجرایی انتقاد و خاطرنشان کرد: در کشور ما مهندسی حریق، مهندسی نجات و رشته هایی از این دست که در کشورهای پیشرفته با همراهی جامعه علمی جان مردم را حفظ می کند وجود ندارد.

وی در پایان گفت: اگر ما به عنوان سازمان آتش نشانی شهر تهران مطالبی را در این موارد عنوان نمی کنیم به این دلیل است که نمی خواهیم مردم دچار نگرانی شوند. روزانه 300 حادثه در تهران رخ می دهد اما ما با تمام دانسته های خود برای حفظ ایمنی شهر حضور داریم.


لیلی موسوی