تلاش برای افزایش سهم مترو از جابجایی تهرانیان به 30 درصد/ دولت دلیل اصلی کمبود خدمات رسانی است

گروه اجتماعی- مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که طرح جامع حمل و نقل برای هر یک از مدهای حمل و نقلی درصد مشخصی را در نظر و برنامه ریزی های لازم جهت تحقق آن را ارایه داده است، عنوان کرد: در این طرح حتی درصد پیاده و دوچرخه سوار نیز مشخص شده است.

وی افزود: در این طرح برای اتوبوس 25 درصد، تاکسی حدود 20 درصد و مترو 30 درصد پیشنهاد داده شده است که البته در اصلاحیه جدیدی که شهرداری در حال تهیه است سهم مترو از حمل و نقل عمومی پایتخت به 40 تا 50 درصد افزایش می یابد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با خطوط موجود تنها می توانیم 15 درصد از جمعیت تهران را جابجا کنیم، اظهار کرد: 30 درصد برای حمل و نقل عمومی توسط مترو بر اساس مصوبه مجلس در نظر گرفته شده است. بر اساس قانون حمل و نقل مصوب مجلس شورای اسلامی مقرر شد یک میلیارد به شهرهای دارای مترو داده شود.

چمران با بیان این که بر اساس برنامه پنجساله دوم شهرداری ارتباط بین مدهای حمل و نقل در تهران برای جابجایی مردم باید هماهنگ و منظم باشد، گفت: یکی از دلایل قرار گرفتن برخی از پایانه های اتوبوس در کنار ایستگاه های مترو مرکزی همانند صادقیه همین امر است.

رییس شورای عالی استان ها ادامه داد: اما متاسفانه آنچنان که در برنامه دوم شهرداری و نیز طرح جامع حمل و نقل در نظر گرفته ایم نتوانسته ایم به اهداف حمل و نقل عمومی در پایتخت دست یابیم.

وی با بیان این که بدون همکاری دولت در ارایه سهم خود از مترو و نیز اتوبوس تحقق این اهداف امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران از اعتبار پروژه های عمرانی کم کرده و اتوبوس دو کابین چینی تهیه کرده است.

چمران در پایان تاکید کرد: دلیل اصلی کسری خدمات رسانی مترو و اتوبوس به پایتخت نشینان کمبود اعتبارهای دولتی است که باعث شده نه قادر به تامین فاینانس باشیم و نه اعتباری برای خرید اتوبوس داشته باشیم.

لیلی موسوی