آیا پیگیری معوقات بانکی متوقف شده است؟

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه قضاییه مبنی بر اعمال ماده 477 آیین دادرسی کیفری در خصوص نرگس محمدی اظهار کرد: همانطور که گفتید در این موضوع تعدادی از نمایندگان مجلس نامه‌ای به رئیسه قوه قضائیه نوشته و درباره محکومی که حکمش قطعی شده درخواست اعمال ماده 477 کرده‌اند؛ سوال نخست این است که چه کسی می‌تواند تقاضای اعمال این ماده را بکند. آیا هرکسی می‌تواند چنین تقاضایی داشته باشد. اگر قانون را بدانید می‌بینید که نمایندگان مجلس نمی‌توانند چنین درخواستی داشته باشند.

وی ادامه داد: ثانیا ماده 477 در جایی است که برای رئیس قوه قضاییه احراز شود خلاف بیّن شرع اتفاق افتاده است و این موضوع هم قابل تفویض هم نیست و اگرچه چنانچه خلاف بیّن شرع برای رئیس قوه قضاییه ثابت شود درخواست تجدیدنظر می‌کند و مراحل آن طی می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پرونده سعید مرتضوی گفت: درباره این پرونده آنطور که شنیده‌ام دادگاه تمام شده و لوایح نیز رد و بدل شده است و به زودی حکم صادر می‌شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه وکیل محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور سابق ادعا کرده موکلش به زودی آزاد می‌شود، افزود: من چنین خبری نشنیدم از خودش بپرسید. آقای رحیمی یا باید با آزادی مشروط آزاد شود که اطلاع ندارم یا باید عفو شود که چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی درباره پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اینکه چند وقتی پیگیری معوقات بانکی متوقف شده است، گفت: پیگیری معوقات افرادی که مبالغ سنگین دارند ادامه دارد و متوقف نشده است و این افراد یا در زندان هستند و یا با قرار آزاد شده‌اند و یا با بانک‌ها توافق کرده و وثیقه کافی تودیع کرده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر معوقات بانکی کم نشده، نقدینگی بالا رفته، دیون دولت به بانک مرکزی کم نشده است.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره احضار 7 نفر از فعالان سیاسی اصلاح طلب و دادگاه این افراد که قرار است 17 آبان برگزار شود، اما متهمان مدعی هستند پرونده برای مطالعه در اختیارشان قرار نگرفته، گفت: هیچ وقت پرونده‌ها در اختیار متهم قرار نمی‌گیرد بلکه متهم می‌تواند مطالعه بخشی از پرونده خود را مطالبه کند اما کل پرونده در اختیار قرار نمی‌گیرد.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده یکی از قضات مشهور کشور بازداشت شده و اخیرا هم پرونده‌ای به وی ارجاع نمی‌شود، گفت: این موضوع کاملا کذب محض است و این قاضی مشغول است و پرونده هم به او ارجاع می‌شود و بازداشت ایشان درست نیست و هر روز هم مشغول کار است و حکم می‌دهد.