آخرین روزهای تابستان برای شورای فرهنگی اجتماعی زنان که با هدف سیاستگذاری و برنامه ریزی در امور فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده و ایجاد هماهنگی های لازم در این زمینه تشکیل شده است، روزهای پرتلاطمی بود.

انتخابات ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان در حالی در ۲۷ شهریورماه برگزار شد که با گذشت بیش از یک ماه، حواشی مربوط به آن ادامه دارد و ریاست این شورا هنوز معرفی نشده است.

از بحث هایی در خصوص به حد نصاب نرسیدن اعضای حاضر در جلسه گرفته تا ادعای برخی اعضا مبنی بر دعوت نشدن به جلسه انتخابات و همچنین نحوه برگزاری انتخابات و معرفی رئیس جدید، همه و همه مسائلی را سبب شده است که یکی از مهمترین نهادهای کشور در حوزه زنان و خانواده همچنان بلاتکلیف باقی بماند. اگرچه شورای فرهنگی اجتماعی زنان به همه این ادعاها پاسخ داده است اما عدم تایید نتیجه این انتخابات از سوی نهادهای مرجع سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان انتخابی است نه انتصابی

لاله افتخاری، مشاور شورای فرهنگی اجتماعی زنان در همین باره در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در جلسه انتخابات ریاست این شورا گفت: «یکی از مواردی که در این دوره از انتخابات به وجود آمده این است که بر خلاف روند ادوار گذشته که همواره یک نفر به عنوان رییس شورا در روز انتخابات، بیشترین رای را به دست می آورد و معرفی می شد، این بار شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که از میان ۲ نفر که بیشترین آرا را کسب کرده اند، یک نفر به عنوان رئیس معرفی می شود.»

وی در مورد روند برگزاری انتخابات در دوره های گذشته افزود: «روال همیشگی به این شکل است که فرد یا افرادی به عنوان داوطلب ریاست یا هیات رئیسه خود را در معرض انتخاب اعضا قرار می دهند و کسی که بیشترین رای را کسب کند به عنوان رئیس انتخاب می شود.»

از جمله مسائلی که در این دوره از انتخابات موجب شکل گیری حاشیه هایی شد، نحوه معرفی فردی است که با بیشترین آرا به عنوان رئیس شورا معرفی می‌شود. اگرچه پایگاه اطلاع رسانی شورای فرهنگی اجتماعی زنان پس از برگزاری انتخابات، خبر از معرفی «زهرا آیت اللهی» به عنوان رئیس جدید شورای فرهنگی اجتماعی زنان داد، اما اندکی پس از آن پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خبری، از معرفی «زهرا آیت اللهی» و «زهرا راستی» به ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی برای انتخاب رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خبر داد.

لاله افتخاری عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان در این زمینه معتقد است: «طبق روال ادوار گذشته رئیس شورا در همان جلسه انتخابات برگزیده می شد و صورتجلسه آن برای تایید به شورای عالی انقلاب فرهنگی می رفت. ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان انتخابی است نه انتصابی بنابراین تصمیم اعضای شورا باید به رسمیت شناخته می شد.»

براساس استدلال مشاور شورای فرهنگی اجتماعی زنان، زهرا آیت الهی که ۱۳ رای از ۱۴ رای اعضای حاضر در جلسه کسب کرده است باید به عنوان رئیس شورا معرفی می شد اما این مساله تا امروز مسکوت مانده است.

رئیس جمهور گفتند انتخابات قانونی نبوده است

افتخاری در مورد علت معرفی نشدن ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه به نظر می رسد، شخص رئیس جمهور در مورد این انتخابات نظر خاصی دارند، گفت: «ظاهرا رئیس جمهور معتقدند انتخابات قانونی نبوده و مشکل داشته است. اما ظاهر امر این است که مشکلی وجود نداشته و همه اعضایی که حکم داشته اند به جلسه انتخابات دعوت شده اند.»

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان در مورد شائبه بی اطلاعی و عدم حضور برخی اعضا در جلسه انتخابات هم گفت: «از آنجا که نمایندگان مجلس عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان به این شورا معرفی شده بودند، بنابراین این افراد برای حضور در جلسه هم دعوت شده بودند.»

مشاور شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: «براساس شنیده ها، رئیس جمهور گفته اند انتخابات قانونی نبوده؛ این در حالی است که بیشتر اعضا در جلسه انتخابات حضور داشتند و حتی حکم همه آنها زده شده است. در این شرایط مشخص نیست این انتخابات از چه نظر مشکل داشته است. همچنین روشن نیست علت مخالفت رئیس جمهور چه مواردی بوده است.»

لزوم نگاه فراجناحی به حوزه زنان و خانواده 

آنچه مهم است این است که بی ثباتی و بلاتکلیفی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان بیش از همه به زنان و مسایل خانواده لطمه می زند، موضوعی که به خودی خود با چالشهای بسیاری در جامعه امروز کشورمان مواجه است. بنابراین مسائل زنان و خانواده نباید دستاویز نگاههای سیاسی و جناحی قرار گیرد. ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان که هدف اصلی آن سیاستگذاری فرهنگی حوزه زنان و خانواده است، یک ماه است بلاتکلیف مانده و مشخص نیست این روند تا کجا می خواهد ادامه یابد. کارشناسان معتقدند در این زمینه باید براساس قانون عمل شود زیرا قانون فصل الخطاب است.