به گزارش مهر، علی محمد زنگانه شنبه شب پس از مراسم تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید بهزیستی هرمزگان در جمع خبرنگاران با اشاره به ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی، بیان داشت: طبق آخرین آمار بیش از ۱۸۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال هستند و سازمان بهزیستی برنامه های خوبی برای ایجاد اشتغال برای مددجویان دارد. همچنین از مجموع دو و نیم میلیون شغلی که باید تا پایان امسال در کشور ایجاد شود، ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: تا پایان امسال ۵۰ هزار واحد مسکونی با اولویت زنان سرپرست خانوار به مددجویان بهزیستی واگذار می شود که این کار با سرعت خوبی در حال انجام است. همچنین سند توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط سازمان بهزیستی در حال تدوین است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای پیشگیری از آسیبها باید به سمت آموزش پیش برویم، عنوان کرد: سالانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط سازمان بهزیستی تحت آموزشهای مهارتهای زندگی قرار می گیرند و طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پنج سال آینده ۲۰ میلیون نفر تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار بگیرند.

زنگانه آموزشهای پیش از ازدواج را برای کاهش طلاق ضروری دانست و افزود: در حال حاضر سالانه ۱۶۰ هزار زوج پیش از ازدواج تحت آموزش قرار می گیرند که این میزان به علت کمبود اعتبار بسیار کم است زیرا آمار طلاق در کشور افزایش یافته و از هر شش و نیم ازدواج، یک ازدواج منجر به طلاق می شود.

وی اضافه کرد: همچنین موضوع پیشگیری از اعتیاد در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته و اداره کل اعتیاد این سازمان پس از مدتی تعطیلی مجددا احیا شد و در حال حاضر کار پیشگیری و درمان اعتیاد را پی گیری می کند.

ساماندهی شش هزار کودک خیابانی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت کودکان خیابانی گفت: در سال گذشته شش هزار کودک کارگر و خیابانی توسط سازمان بهزیستی ساماندهی شدند اما پس از تحویل این کودکان به خانواده ها به علت مشکلات فراوان خانواده هایشان بسیاری از آنان مجددا به خیابانها باز می گردند.

زنگانه تصریح کرد: کودکان به دلایل متعددی به خیابانها کشانده می شوند که مهمترین آنها نداشتن یکی از والدین و یا هر دو، بد سپرستی و فقر است. از میان کودکان خیابانی ساماندهی شده توسط سازمان بهزیستی دو سوم ایرانی و یک سوم از اتباع بیگانه افغانی و پاکستانی هستند.

وی با تاکید بر توانمندسازی خانواده های کودکان خیابانی، اظهار داشت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در آینده نزدیک تقدیم مجلس خواهد شد که در آن نقش سازمانهای مختلف در خصوص کودکان خیابانی مشخص شده است.

حمایت از ۲۱ هزار کودک بی سرپرست

معاون امور اجتماعی و پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به حمایت این سازمان از ۲۱ هزار کودک بدسرپرست و بی سرپرست، بیان کرد: در واگذاری کودکان تحت پوشش بهزیستی به خانواده های متقاضی خلاءهای قانونی وجود داشت که به همین علت قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در مجلس به تصویب رسید و امیدوارم با تایید شورای نگهبان این مشکل نیز مرتفع گردد.

زنگانه در خصوص آخرین وضعیت کودک آزاری و همسر آزاری در کشور گفت: اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی برای جلوگیری از مواردی همچون سالمند آزاری، معلول آزاری، همسر آزاری و کودک آزاری راه اندازی شد و در سال گذشته هفت هزار مورد کودک آزاری و هشت هزار مورد همسر آزاری به این اورژانس گزارش و توسط مددکاران بهزیستی به آنها رسیدگی شد.