افزایش سرعت امدادرسانی در کشور

حسین درخشان درباره فعالیت‌های مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار داشت: در مدت یکسالی که مدیریت این مرکز را برعهده دارم فکر می‌کنم مهمترین کارهایی که با کمک همکاران در این مدت انجام دادیم حرکت به سوی استفاده از تکنولوژی و نرم افزاری شدن هماهنگی و کنترل عملیات‌ها بوده است. 

مسئول مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC سازمان امداد و نجات هلال احمر به راه اندازی سامانه پاسخگویی اضطراری کشیک، نهایی شدن نرم افزار موقعیت اطلاعات مکانی حوادث، نهایی شدن سامانه مدیریت سیستم پاسخگویی شماره اضطراری 112 و از همه مهمتر و کاربردی تر نسخه جدید و تحت وب EOC Mobil اشاره کرد و گفت: این سامانه‌ها به گونه ای کم نظیر هستند که در جلسه رونمایی آنها پروفسور علی اکبر جلالی - استاد تمام دانشگاه علم و صنعت و استاد دانشگاه ویرجینیای غربی که متخصص در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و همچنین مشاور رئیس جمعیت هلال احمر است از عملکرد این سامانه‌ها تمجید کرد.

درخشان در ادامه درباره کاربرد این سامانه‌ها توضیح داد: استفاده از این سامانه‌ها سرعت پاسخگویی به حوادث و سوانح را به حد چشمگیری سرعت می‌بخشد، به طور مثال در سیل و آبگرفتگی استان خوزستان از طریق این سامانه و پیش بینی آن به مناطق پایین دست و سیل گیر برای تخلیه منطقه هشدار دادیم و این گوشه ای از توانمندی سامانه اطلاعات مکانی است.

مربی و عضو تیم‌های واکنش سریع (ایثار) در ادامه تصریح کرد: از طرفی دیگه با سامانه اضطراری 112 قدرت نظارت بر عملکرد اپراتورهای پاسخگو به مردم بسیار زیاد شده ایت که این امر که باعث شده تا بهترین برخورد و پاسخگویی را در قبال مردم صورت پذیرد، یعنی نظارت همیشگی و مداوم شده است.

درخشان در ادامه عنوان کرد: همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود این نرم افزار موبایل دو سطح دسترسی عموم و تخصصی دارد که برای مردم آموزش همگانی امداد و کمک‌های اولیه در سوانح به طور خلاصه و نکته ای بیان شده است و از طرفیهم یکی از مشکلات مردم در تعامل با هلال احمر عدم شناخت از مرکز خدماتی ما در سطح استانها است مانند مرکز آموزش، دانشگاهها، داروخانه‌ها، مرکز ارتوپدی و ... که در این نرم افزار گنجانده شده است، البته دسترسی عمومی به این نرم افزار در آینده صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین بخش این نرم افزار موبایل بخش عملیات است که دیگر شما گزارش عملکرد جمعیت را به طور زنده روی موبایل دارید و گزارش 24 ساعته و هفتگی دریافت می‌کنید و دیگر نیاز ندارید که منتظر پیامک سازمانی باشید و نکته اصلی این است که ثبت حوادث از طریق این نرم افزار و در سطح پایگاه با دقت بسیار بالایی صورت می‌پذیرد.