دکتر محمود سروش دوشنبه  اظهار کرد : به همین منظور تمهیداتی برای زائران در داخل خاک دو کشور ایران و عراق اندیشیده شده است.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیردارمعاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ازجمله این تمهیدات به اعزام حدود 50 نفر نیروی انسانی در قالب 6 گروه مبارزه با بیماری ها و کارشناس بهداشت محیط نام برد که با قرارگرفتن درپایگاههای هلال احمرخدمات لازم را ارائه می کنند.

وی ؛ از آموزش زائران داوطلب تحت عنوان رابطان سلامت با هدف ترویج خود مراقبتی و ارائه آموزش به دیگرزائران را بعنوان یکی از برنامه های ستاد بهداشت اربعین نام برد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به آمار چهارمیلیون نفری زائران حسینی ابراز داشت: در تلاش هستیم تا از طریق سفیرکشورمان دربغداد وهمچنین سرکنسولگری های ایران درنجف و کربلا هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

سروش اضافه کرد: در داخل ایران نیز تعدادی دانشگاه معین برای همکاری با دانشگاههای علوم پزشکی ایلام، آبادان و خوزستان تعریف شده که با اعزام کارشناس مبارزه با بیمارهای واگیردار و بهداشت محیط با ستاد بهداشت اربعین همکاری می کنند.

وی از اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی همدان برای اعزام 40 نفرکارشناس مبارزه بابیماری ها ی واگیرداربعنوان اولین گام از سوی دانشگاههای معین در این زمینه نام برد.

بیماران آسیب پذیر

زائر باید خودش را بهتر بشناسند و بداند اگر دیابتی است اول داروی مورد نیاز طی مدت سفر را با خودش داشته باشد و مهم تر از همه اگر قصد پیاده روی دارد باید بطورحتم تجدید مشورت کند.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیردارمعاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: کسانی که زخم پای دیابتی دارند بهتراست نسبت به پیاده روی به این شدت مواظبت بیشتری داشته باشند..

وی از بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی، آسم و نارسایی های کلیوی بعنوان دیگر گروه های آسیب پذیر نام برد که بایستی ضمن خود مراقبتی با اکیپ های درمانی مستقر در مسیر ارتباط داشته باشند.

دکتر سروش ازانتخاب رابط سلامت از بین زائران حسینی(ع) با هدف ارائه آموزش اصول مراقبتی مبتنی برمراقبت های نوین بعنوان گام بعدی نام برد و گفت: این درحالی است که چند گروه بهداشتی با برگزاری کلاس هایی، درحال گذراندن آموزش بیماری های اسهالی وخطرات ناشی ازآن مثل وبا و همچنین بیماران تنفسی مثل آنفولانزا جهت ارائه خدمات لازم به زائرین هستند.

آمادگی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

عضو ستاد بهداشت اربعین یادآورشد: تیم های ما در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع) ضمن بررسی منابع آب و غذا رسالت های دیگری نیز برعهده دارندکه انتشار پیام های بهداشتی از طریق رادیو اربعین و دیگر رسانه های اجتماعی قابل دریافت روی تلفن همراه ازجمله آنها خواهد بود.

توصیه به زائران

زائران ضمن توجه و استفاده خوب ازپیام های بهداشتی، از منابع آب سالم و مایع صابون استفاه کنند و از ظروف تجمعی غذاخوری درعراق استفاه نکنند و مراقبت خودشان باشند تا ازهر منبع مشکوکی استفاده نکنند زیرا دیده شده بعضی مواقع آنجایی که زیاد تعارف می کنند مطمئن نیست.

در حقیقت ما به معنای واقعی، خود مراقبتی را به زائران اربعین حسینی (ع) آموزش می دهیم تا از بروز بیماری های واگیردار جلوگیری کنیم و بطورهم زمان بمنظور پیشگیری از بیماری های تنفسی، ویروسی و عفونی واگیر دار تیم های امدادی ویژه ای را در مرزهای ورودی و خروجی و مسیرهای پیاده روی مستقر کرده ایم تا ضمن آموزش به مردم خدمات لازم بهداشتی و درمانی را نیز به آنان ارائه کنند.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیردارمعاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز گذشته به منظور نظارت بر دردومین کارگاه آموزشی نحوه صدور گواهی نامه های بهداشتی ویژه خطوط کشتیرانی وارد بندرعباس شده است.

بیش از 30 تن از نیروهای معرفی شده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی (استانهای مرزی) شاغل در پایگاه های قرنطینه مرزی دوره های آموزشی زیر نظراساتید بین المللی اعزامی از بندر هامبورگ آلمان کاری بزرگ فرا می گیرند و گواهی پایان دوره این کارگاه پنج روزه که جنبه بین المللی دارد با امضای مقامات وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهانی بهداشت و سرگروه تیم آموزش دهنده صادر می شود.