هم اکنون مردم ۴۰ درصد هزینه‌های سلامت را از جیب می‌پردازند

ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در توضیح انتقادات به هزینه کرد طرح تحول سلامت اظهار داشت: آیا بیمه شدن 9 میلیون نفر بدون بودجه امکان دارد، آیا قانون بیمه همگانی داریم؟ بیمه شدن افراد جدید در سالهای 93، 94 و 95 می‌تواند بودجه وزارت بهداشت را تحت تأثیر قرار دهد.

حریرچی در توضیح بیشتر عنوان کرد: طبق برآوردها عملکرد صندوق بیمه‌های جدید 3600 میلیارد در سال 93؛ در سال 94 بالغ بر 2000 میلیارد و در 6 ماهه امسال دو هزار میلیارد هزینه شده است و این جدا از بدهی 9 هزار میلیارد بدهی دو بیمه به وزارت بهداشت است ولی همه انتقادها به تعرفه‌هاست و عنوان می‌شود که طرح تحول سلامت ــ اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار داده است در حالی که کل بودجه طرح تحول در حدود یک درصد بودجه بوده و 99 درصد بودجه در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود و نباید در زمین دیگری بازی کرد.

وی در توضیح بیشتر درباره انتقاد به انتشار اوراق قرضه در حوزه سلامت برای جبران بدهی بیمه‌ها به انتشار اوراق قرضه برای خرید گندم که از قیمت جهانی نیز بالاتر خریداری می‌شود، پرداخت و گفت: چرا نمی‌گویند این خریدهای گندم شبه‌ربوی است ولی وقتی مستمندان را بر طبق قانون بیمه می‌کنیم انتقاد می‌کنند این کار رباست و این پول‌ها می‌رود به جیب پزشکان!

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت در ادامه داد: هیچ کدام از مدیران وزارت بهداشت نیز هم اکنون عضو هئیت مدیره‌ بیمارستان‌های خصوصی نیستند. همچنین مجموعه سقف بودجه وزارت بهداشت در همه حوزه‌ها حدود 34 هزار و 900 میلیارد اختصاص یافت و آن اعتبار 50 هزار میلیارد محقق نشد.

حریرچی درباره سپرده‌گذاری دانشگاه‌ها از پول حوزه سلامت توضیح داد: درآمد روزانه به حساب بیمارستان واریز می‌شود و بعد به حساب دانشگاه ریخته می‌شود و دانشگاه کل اعتبار را به حساب خزانه ریخته می‌شود و بعد به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد و به صورت آبشاری این درآمد توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: در این مدت این مبالغ در حساب بانک‌هاست که درصدی از این درآمدها برای حقوق پرسنل است و تمام گردش اختصاصی، عمومی، هدفمندی، عمرانی، درآمد نقدی، پول بیمه‌ها در 1699 واحد مستقر حوزه سلامت از بیمارستان و دانشگاه و پژوهشگاه و مراکز تحقیقات حساب جدا دارند و اگر باقی مانده این پول‌های حجیم باعث می‌شود بانک‌ها پیشنهاد می‌کنند برای جذب این باقی مانده پول سود آن را بپردازند ولی ریالی برای دانشگاه هزینه نمی‌شود و برای این پول برای حقوق نیز هزینه نمی‌شود و تمام این سود سپرده با تشخیص هیأت‌های امنا دانشگاه‌ها برای مردم هزینه می‌شود و بیشتر برای جاهای هزینه می‌شود که کمبود و کسری وجود دارد.

حریرچی با اشاره به مشکلات قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی که بسیار از موارد دیگر است حتی نسبت دارو، ادامه داد: ما نمی‌توانیم داروهای قاچاق را تضمین سلامت دهیم ولی خوشحالیم این مبارزه با قاچاق تأثیر خوبی در حوزه سلامت و حتی ایجاد شغل داشته است ولی در مجموعه اثرات مضرر کالاهای قاچاق علی‌الخصوص در مکمل‌ها بسیار است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سرشماری این وزارتخانه برای طرح مراقب سلامت توضیح داد: در حاشیه شهرها سرشماری کردیم که بالاترین دقت هم برای وزارت بهداشت است و افراد خانواده‌ها را ثبت می‌کنیم، برخی هم فراخوان دادیم خودشان مراجعه می‌کنند، برخی هم از رسانه‌های محلی استفاده می‌کنیم و برخی‌ها هم از سفیران سلامت استفاده می‌کنیم، همچنین به ادارات و کارخانه‌ها مراجعه می‌کنیم و در نهایت با تلفن‌های رابطین تماس گرفته می‌شود و تا انتهای این دوره مدیریتی هر ایرانی یک مراقب سلامت خواهد داشت.

حریرچی درباره تورم حوزه سلامت نیز توضیح داد: تورم ناشی از دو چیز است، یک افزایش قیمت و یکی عدم کنترل قیمت‌ها، ما سال 91 و 92 هزینه تخت روز 48 هزار تومان بود، در سال 93 شد این هزینه 106 هزار تومان شد و بیمه‌ها و شورای عالی بیمه امضا کردند که قیمت تمام تخت روز را 203 هزار تومان پرداخت کنند،ولی حال باید هنوز قیمت تخت روز را در همان 48 هزار تومان نگه داشت؟! درحالیکه زمانی 50 درصد هزینه هتلنیگ برای غذای بیمار صرف می‌شد.

وی در توضیح بیشتر تورم در حوزه سلامت عنوان کرد: اگر قیمتی را بالا ببریم، یعنی 48 هزار تومان را 103 هزار تومان کرد و دولت بپردازد آیا هزینه خانوار را زیاد شده است؟ اگر جراحی تعرفه آن 700 هزار تومان بوده و در مقطعی هزینه این جراحی سه تا 7 میلیون تومان در بخش خصوی بوده ولی تعرفه دولتی هزینه آن جراحی به یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته تا دیگر مردم بیرون و در بخش خصوصی پول ندهند، آیا این تورم است؟ در حالی که مردم بسیار کمتر آن هزینه بخش خصوصی پرداخت خواهند کرد.

حریرچی ادامه داد: بنابراین از سال 80 تا سال 91 بالغ بر بیش از 50 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم بود ولی در سال 93 این درصد به 40 درصد کاهش یافت، در سال 92 و 93 نیز هزینه خانوارها 5.8 درصد از درآمد خود برای سلامت هزینه کردند.

وی خاطرنشان کرد: در تورم سلامت یک نکته کلیدی وجود دارد و آن اینکه در سال‌های اجرای طرح تحول هزینه پرداختی مردم کاهش یافته است یعنی در سال 92 تورم سلامت بالغ بر 34.8 درصد، در سال 93 بالغ بر 31.7 و در سال 94 بالغ بر 23.8 درصد و در 6 ماهه اول امسال تورم سلامت به 17 درصد کاهش یافته است و در مجموعه هزینه خانوار در بهداشت علی‌الخصوص در سال 93 که نقد به آن وارد می‌کنند 18 درصد افزایش یافت در حالی که تورم جامعه 15 درصد بود، بنابراین تورم سلامت در این سال دو برابر نشده است و این آمارهای رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار است.