حضور هیئت بلندپایه علمی و فناوری ایران در جمهوری خلق چین

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره حضور هیئت بلندپایه علمی و فناوری ایران در جمهوری خلق چین اظهار کرد: در پی سفر رئیس جمهوری خلق چین به ایران در بهمن‌ماه سال گذشته که طی آن، دو تفاهمنامه علمی و فناوری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشورمان با وزارت علوم چین و آکادمی علوم این کشور امضا شد.

پرویز کرمی افزود: به دعوت پروفسور چونلی بای رئیس آکادمی علوم چین، دکتر سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری کشورمان در رأس یک هیئت بلندپایه علمی و فناوری، به این کشور سفر کرد؛ براساس تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته توسط دکتر ستاری و پروفسور بای در حضور رؤسای جمهوری ایران و چین، برای ایجاد صندوق علم و فناوری «راه ابریشم» به امضا رسید، این صندوق در سال نخست فعالیت خود، پس از فراخوان پروژه‌های مشترک فناوری بین دو کشور، از بین طرحهای دریافتی، 10 پروژه برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و چین انتخاب کرد که در این سفر، روند انجام تفاهم‌نامه مذکور و چگونگی اجرایی شدن آن انجام می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با بیان اینکه «صندوق علم راه ابریشم» به طور مشخص با تخصیص حمایت مالی در سه روش عملیاتی می‌شود، درباره این روشها توضیح داد: این سه روش شامل انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های مشترک برنامه‌های تبادل محققین و اساتید است که صندوق علم راه ابرایشم، همکاری میان طرفین را در فناوریهای پیشرفته تسهیل می‌‌کند.

پرویز کرمی به همکاری میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف علمی از جمله نانوتکنولوژی، علوم و فناوریهای شناختی، انرژیهای نو و تجهیزات پزشکی اشاره و اضافه کرد: مکانیزم حمایت از این پروژه‌ها، هدف تشکیل صندوق مشترک با نام صندوق علم راه ابریشم بوده است.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین خاطرنشان کرد: پروفسور چونلی بای؛ رئیس آکادمی علوم چین، اردیبهشت‌ ماه سال گذشته نیز به تهران سفر و با دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری دیدار کرده بود؛ در این دیدار، طرفین بر گسترش روابط علمی و فناوری در کنار گسترش ارتباطات تجاری دو کشور، تأکید کرده بودند.

به گفته کرمی، آکادمی علوم چین، بزرگترین آکادمی علوم جهان است که بیش از 120 انستیتو ملی و دانشگاه زیر پوشش دارد و بیش از 700 شرکت دانش‌بنیان بزرگ را اسپیناف کرده است و لذا می‌تواند تجربه خوبی در همکاریهای مشترک باشد.

وی همچنین به برنامه‌های روز اول هیئت عالی علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در سفر به چین اشاره کرد و گفت: قرار است هیئت ایرانی از مؤسسه تحقیقاتی NCNST و شرکت هایتک Sugon نیز بازدید کنند.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، دیدار دکتر ستاری با وزیر علوم و فناوری چین نیز در دستور کار این سفر قرار دارد علاوه بر این، بازدید از مراکز مهم علمی و فناوری چین، بازدید از نمایشگاه چاینانو و چند شرکت هایتک و دانش‌بنیان چینی، از برنامه‌هایی است که هیئت ایرانی در این سفر انجام خواهند داد.