18 میلیون اصله درخت در زاگرس گرفتار بی‌آبی

هومان خاکپور صبح امروز در همایش تهدیدات نوین زیستی که در سالن اجتماعات جهادکشاورزی استان با حضور مسئولین استانی برگزار شد اظهار کرد: نمونه عینی و برجسته تنوع زیستی استان چهارمحال و بختیاری منطقه تنگ صیاد-سبزکوه با وسعتی بیش از 530 هزار هکتار از مساحت استان بوده که به عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره به ثبت جهانی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت در یونسکو صرفا بر اساس تنوع زیستی صورت می‌گیرد، ادامه داد: تنوع زیستی منطقه تنگ‌صیاد، میانگین کشوری 24 گونه در هکتار و منطقه سبزکوه 27 گونه در هکتار است.

کارشناس آموزش و ترویج منابع طبیعی با اشاره به تعاریف پرتکرار پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیرعامل مجموعه اقداماتی است که ضریب آسیب‌پذیری را پایین می‌آورد و ضریب آسیب‌پذیری شامل سکونت‌گاه‌های شهری، مراکز صنعتی و فرهنگی و... می‌شود.

خاکپور با اشاره به نقش تنوع‌ زیستی در پدافند غیرعامل، بیان کرد: حدود نیم قرن پیش که سازمان محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد، در کشور  تعداد ذخایر جانوری حدود یک میلیون و 300 هزار راس بوده است، ولی امروز با اینکه کمتر از نیم قرن از فعالیت این سازمان گذشته است براساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیط زیست این رقم به 810 هزار راس تنزل پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش ذخایر جانوری تهدیدی جدی محسوب می‌شود، ادامه داد: با این تهدید دیگر کشور نیازی به دشمن خارجی و جنگ ندارد، زیرا خودمان کار دشمن را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به انقراض ببر هیرکانی تصریح کرد: تصور عامیانه بر این است که با انقراض این‌ گونه جانوری اتفاق خاصی در محیط زیست نیفتاده است این درحالی بود که پس از انقراض این نوع ببر، بشر بدون هیچ‌گونه تهدیدی در قلب جنگل وارد شد و شروع کرد به تخریب این جنگل‌ها که خانه این ببرها بودند.

وی با اشاره به اینکه چرخه طبیعت به همه‌ عناصر آن وابسته است، ادامه داد: نقش سنجاب در جنگل این است که بذر بلوط را به عنوان ذخیره زمستانی خود زیر خاک پنهان می‌کند و سپس جای ذخیره این بذر را فراموش می‌کند و به این صورت در چرخه حیات جنگل‌های بلوط موثر واقع می‌شود.

کارشناس آموزش و ترویج منابع طبیعی با اشاره به اینکه حدود نیمی از جنگل‌های کشور در منطقه زاگرس قرار دارد، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار حدود یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها دچار خشکیدگی شده‌اند و این یعنی 18 میلیون اصله درخت از بین رفته است و این به خاطر بهره‌وری و دخالت‌های بی‌رویه انسان در طبیعت است.

وی با اشاره به اینکه رشته کوه زاگرس بیش از 40 درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: این موهبت الهی تامین آب را مدیون جنگل‌ها هستیم، یعنی حذف یک گونه جانوری و یک اکوسیستم طبیعی حذف آب را در پی خواهد داشت که نتیجه این نابودی یک سرزمین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 25 استان کشور درگیر ریزگردها هستند و میزان آلودگی برخی موارد تا 40 برابر حد مجاز اعلام می‌شود، ادامه داد: یکی از عوامل ریزگردها کشور ترکیه است که در حال حاضر حدود 80 میلیارد مترمکعب از حق‌آبه دجله و فرات را به ناحق تصاحب کرده است و نتیجه این شده است که آب به میان‌رودها نمی‌رسد و کانون‌های گرد و خاک در سوریه و عراق فعال می‌شود و این مصیبت را بر مردم کشور ما وارد کرد.