آمارهای منتشره محتوای مستهجن فضای مجازی
ابوالحسن فیروزآبادی، عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال از برنامه های شورا در راستای تغییرات تکنولوژیکی و در معرض خطر بودن جوانان در فضای مجازی گفت: پیش از ماه محرم نشستی با حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار کردیم و مذاکراتی را در این زمینه با آنها انجام دادیم.
 
** کتاب توجیهی تهیه و در اختیار نهادهای فرهنگی کشور گذاشته شد
 
فیروز آبادی در ادامه با بیان اینکه کتاب توجیهی را تهیه کردیم و آن را در اختیار نهادهای فرهنگی کشور گذاشتیم تا اندازه ای سواد الکترونیکی، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای را در کشور را بالا ببرند که البته این تلاش ها کافی نیست، اظهار داشت: در حال برگزاری سمینارهای متعددی هستیم که یکی از این سمینارها فردا به همت سازمان بهزیستی در دانشگاه بهزیستی برگزار خواهد شد.
 
** نمایشگاه های رسانه های دیجیتال در افزایش سواد رسانه ای مؤثر است
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه نمایشگاه رسانه های دیجیتال تا چه اندازه می تواند در ارتقای سواد رسانه ای نقش داشته باشد، گفت: قاعدتا چنین نمایشگاه هایی در افزایش سواد رسانه ای مؤثر هستند ولی ما توقع داریم که سازمان هایی همچون صداوسیما فعالیت بیشتری داشته باشند.
 
** محتوای مستهجن نظارت نمی شود بلکه قطع می شود
 
وی گفت: محتوای مستهجن نظارت نمی شود بلکه قطع می شود. کارگروهی وجود دارد که این کار را به طور مرتب انجام می دهد. ما در جهت سالم سازی فضای مجازی، باید حداکثر تلاش خود را کنیم. بحث سالم سازی فضای مجازی در همه کشورها یکی از معضلات است و تنها معضل کشور ما نیست.
به گفته وی دامنه تعریف محتوای مستهجن در کشورها مختلف است، اما به هرحال این موضوع مورد عنایت و توجه همه دولت ها قرار دارد و در کشورمان مورد توجه است. ما تلاش می کنیم تا به سمت فضای سالم تر برویم.
 
** قانون کشور متناسب با تحولات فضای مجازی نیست
 
وی با اشاره به موضوع مالکیت معنوی گفت: ما در دو کنوانسیون برای مالکیت معنوی عضو هستیم، اما متأسفانه قانون کشور متناسب با تحولات فضای مجازی نیست. در بحث مالکیت معنوی، قوانینی داریم که کافی نیستند و در شورای عالی فضای مجازی این قوانین در دست بررسی هستند.
 
آیین گشایش دهمین نمایشگاه و جشنواره رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه با حضور مهرداد صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات رسانه های دیجیتال و فضای مجازی در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
این نمایشگاه تا جمعه 7 آبان ادامه خواهد داشت.