7 درصد از درآمد ناخالصی کشور توسط حوادث رانندگی از بین می رود

سید حمید جمال‌الدینی شامگاه دوشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه هلال احمر بیش از 90 سال از زحمات آن می‌گذرد، گفت: این زحمات در سطوح مختلف بوده و منجر به سرمایه شده است و بر اساس یک اعتماد است.

وی افزود: هلال احمر یک سرمایه اجتماعی است و زمانی که در هلال احمر ساختار آموزشی شکل گرفت از تمامی جنبه‌ها به صورت یکپارچه اقدامات صورت گرفت.

معاون آموزشی و پژوهشی و فناوری جمعیت هلال احمر اضافه کرد: بخش آموزش هلال احمر در زمینه‌های درمان و توانبخشی، امدادگران، مدیریت بحران با آموزش‌های مختلف، آموزش 10 هزار نفر از کارکنان ضمن خدمت است که ممکن است یک فرد به عنوان حسابدار فعالیت داشته باشد، اما در مواقع بحرانی به نجات و امدادگری بپردازد.

وی در تشریح اصول و لزوم آموزش هماهنگی در جامعه چنین گفت: آموزش هماهنگی برای کاهش آسیب‌پذیری با ارتقای ظرفیت به منظور کاهش خطر اصل اساسی در آموزش هماهنگی بوده است.

معاون آموزشی و پژوهشی و فناوری جمعیت هلال احمر اظهار کرد: هلال احمر سه وظیفه عمده و کلان دارد که قسمتی از این وظایف نظارتی بوده و امداد و نجات نیز بخشی از این وظایف بوده و دولت در چارچوب قانون مدیریت بحران این وظایف را بر عهده هلال احمر گذاشته است تا برنامه‌ریزی و اقدام به منظور کاهش آسیب را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هلال احمر نقش مطالبه‌گری و مدافع‌گری از حقوق مردم را بر عهده دارد، ادامه داد: آمار 16 هزار و 658 نفر کشته در ایران با وجود زحمات زیاد مناسب نام ایران نبوده و باید هرچه سریع‌تر کاهش یابد.

جمال‌الدینی با ابراز تأسف از اینکه حوادث رانندگی 7 درصد از درآمد ناخالصی کشور را از بین می‌برد، افزود: با توجه به اینکه بیشتر تصادفات مابین سنین جوان است، با هر کشته علاوه بر مسائل روحی ـ روانی برای خانواده، یک فرد فعال از جامعه کم می‌شود و این به صلاح رشد یک مملکت نیست.

وی به نیاز فشار و ارزش اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم جریان و حساس سازی در زمینه لزوم آموزش همگانی در جامعه ایجاد کنیم باید به ارزش اجتماعی و فشار اجتماعی توجه کنیم، چراکه اگر فردی در طول زندگی یک نفر را بتواند نجات دهد این باید به ارزش اجتماعی تبدیل شود.

معاون آموزشی و پژوهشی و فناوری جمعیت هلال احمر، نقش رسانه در امر ایجاد ارزش اجتماعی را پراهمیت دانست و گفت: باید دوربین عکاسان و قلم نویسندگان در این زمینه پررنگ شود و آگاهی را در بین مردم ایجاد کنند تا مردم بدانند وقتی یک ساختمان در حال احداث دارند، باید نقشه اضطرار را از پیمانکار مطالبه کنند.

وی افزود: اگر اطلاع‌رسانی بود امروزه 80 درصد خانه‌های روستایی در مسیر رودخانه ساخته نمی‌شد و تخلف یک ساختمان ناامن با پرداخت تخلف حل نمی‌شد.

جمال‌الدینی با اشاره به اینکه در شروع برنامه‌های آموزشی هلال احمر ابتدا نقطه‌ای که بودیم را سنجیدیم سپس برنامه‌ریزی انجام دادیم، عنوان کرد: برنامه شاخص آمادگی خانوارها در ایران است، چراکه در ایران 21 میلیون و 500 هزار خانوار وجود دارد که تصمیم بر آن شده حتماً در هر یک از خانواده‌ها حداقل یک فرد آموزش دیده وجود داشته باشد.

وی در همین راستا تصریح کرد: وظیفه هلال احمر آموزش سالانه 4 میلیون نفر در راستای آموزش‌های اولیه است که باید سال آینده خبرنگاران این تعداد و شاخص را جویا و مطالبه کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه کشور ایران از نظر ضریب خطر نسبت 8 از 10 را دارد، افزود: اعتبارات بخش آموزش در جمعیت هلال احمر 6 میلیارد تومان است که طبق محاسبات صورت گرفته 49 هزار تومان بهای آموزش است که اگر میزان استهلاک تجهیزات را نیز بر آن اضافه کنیم، این مقدار به میزان 120 هزار تومان خواهد رسید که با این میزان می‌توان آموزش همگانی را گسترش داد.

وی تبیین کرد: هلال احمر می‌تواند نشیمن‌گاه حکمت‌محور باشد و نباید فقط به دانش و تولید که نتیجه نهایی است توجه کنیم، بلکه باید عوارض، آسیب‌ها نیز مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

جمال‌الدینی با ابراز تأسف از اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر میزان مرگ و میر و مصدومان حوادث رانندگی در رتبه‌های اول است، به ارائه آمار استان پرداخت و افزود: میزان مصدومان استان در سال 93، 14 هزار و 752 نفر و در سال 94، 15 هزار و 374 نفر است و رشد استان 4.2 بوده که میانگین کشور 2.8 است و آذربایجان شرقی افزایش 2 برابر از میانگین کشوری دارد.

وی ادامه داد: این آمار برای مرگ و میر در استان، 762 نفر است که با رشد 8.9 می‌توان بیان کرد که این رشد نیز در مقابل میانگین کشوری 1/5 درصدی است و در مجموع میزان مرگ و میر در استان نسبت به کشور 4/5 درصد و برای مصدومان 5 درصد است.