سایت شبهه:عدهای در ۱۹ یا ۲۰ مهر به عنوان سالروز شمسی عاشورا مراسم میگیرند. آیا صحیح است و بدعت نیست؟

بدعت به گفتار یا فعلی گفته می‌شود که در دین نباشد و کسی از طرف خود آن را وضع کرده باشد. مثل این که در امر «ولایت و خلافت»، شورا را جایگزین حکم خدا و امر رسول خدا(ص) بنمایند. دعا و توسل و شفاعت را رد کنند، زیارت را شرک بخوانند و …. اینها همه بدعت است.

الف - بزرگداشت یاد و خاطره‌ی اهل بیت(ع) یا عزاداری برای آنان و زنده نگه‌داشتن یاد عاشورا، مانند حج یا رمضان نیست که تاریخ خاصی از جانب حق‌تعالی برای آن وضع شده باشد و هر گونه تغییری در این تاریخ بدعت محسوب گردد.

ب – شیعیان و علاقمندان به حضرت سیدا‌الشهداء ابا عبدالله الحسین(ع) هیچ تاریخی را تغییر نداده‌اند، بلکه تاریخ شمسی آن را[که مانند قمری متغیر نیست و ثابت است] نیز معظم داشته‌اند. لذا اگر مقصود دیگری در کار نباشد، نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند بسیار خوب هم باشد.

ج – در تفکر شیعی، ذکر خدا، یاد اهل عصمت(ع) و بزرگداشت آنها نه تنها هیچ تاریخ خاصی ندارد، بلکه انسان مؤمن و متذکر، باید همیشه به یاد آنها باشد. و هر لحظه فراموشی، خود نوعی غفلت است.

د – پیامبر اکرم(ص) توصیه نمودند:[زیّنوا مجالسکم بذکر علی بن ابیطالب] - مجالس‌ خود را با ذکر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) زینت دهید، ائمه‌ی اطهار(ع) مؤکداً توصیه نمودند که همیشه و مستمر یاد و خاطره‌ی مصیبت‌های ایشان را معظم بدارید.

امام صادق(ع) بدین مضمون فرمودند: در هر شب جمعه زیارت ایشان را داشته باشید تا با حضرت رسول اکرم(ص) محشور گردید. حداقل با ذکر «صلی الله علیک یا ابا عبدالله و علی المستشهدین بین یدیک»(یا بدین مضمون).

امام حسین(ع) فرمودند: در همه‌ مصیبت‌های خودتان به یاد مصیبت ما بیافتید و …. چرا که همین ذکر و یادآوری است که زنده کننده، محرک و نجات بخش است. به همین دلیل هیئات بسیاری هستند که نه تنها در ۱۹ یا ۲۰ مهر، بلکه هر شب جمعه بزرگداشت یاد و خاطره‌ی آن امام را با زیارت عاشورا و سپس ذکر مصیبت، نوحه و عزادار معظم می‌دارند.

ھ – البته اگر کسی یا گروهی بخواهند از این عشق و وفاداری مردم سوء استفاده کنند و به بهانه‌های ناسیونالیستی، تاریخ شمسی مهر ماه را جایگزین «محرم» نمایند و مدعی شوند که چون تاریخ شمسی آن مهر ماه بوده، ما فقط در این ماه عزاداری می‌کنیم و نه در دهه‌ محرم یا محرم و صفر، آنها کسانی هستند که «فی قلوبهم مرض»، قلب‌هایشان مریض است و می‌خواهند در شعایر اسلامی اعواج و در وحدت مسلمین و به ویژه شیعیان تفرقه ایجاد کنند.

بدیهی است که چنین افراد یا گروه‌هایی هیچ علاقه‌ای به اسلام ندارند، چه رسد به آن حضرت(ع)، لذا هیچ گاه خود برگزار کننده مراسم عزاداری نمی‌باشند، اما مترصدند که رخنه کنند و یا این حرکت را به نام خود غصب کنند! لذا مردم باید بصیر باشند و اجازه ندهند که این سوء استفاده‌ها، ضد تبلیغ‌ها، جوّها و شایعه‌ها فرصت طرح و مانور پیدا یابند، نه این که به خاطر حرف و سخن آنها، ذکر اهل بیت(ع) به ویژه ذکر مصیبت‌های حضرت امام حسین(ع) را به تاریخی خاص اختصاص داده و در بقیه‌ی زمان‌ها تعطیل کنند. این همان است که دشمن مترصد آن است.