لزوم ایجاد مراکز رصد آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی

ابوالحسن فیروزآبادی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، گفت: شبکه‌های اجتماعی رکن اصلی فضای مجازی هستند به طوری که اکنون 5 تا 6 میلیارد نفر در دنیا تحت پوشش شبکه‌های اینترنتی و مجازی بوده و 3.5 میلیارد نفر تحت پوشش تلفن‌های هوشمند هستند.

وی ادامه داد: تا سال 2020 این تعداد به 50 میلیارد نفر می‌رسد چرا که اکنون نیز 13 میلیارد وسیله و انسان در فضای مجازی به هم مرتبط است و در سه سال گذشته تولید محتوا در چنین فضایی دو برابر شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در کشور ما آمارهای عجیب و غریبی وجود دارد که نشانگر تحول در این فضای مجازی است؛ در کشور 300 تا 400 هزار مترمربع روزانه Display وارد بازار می‌شود و این به غیر از آنهایی است که در گوشی‌های تلفن همراه وجود دارد.

فیروزآبادی گفت: قبلاً رابطه از نوع ارتباطی بود و اکنون اتصال اجتماعی رخ می‌دهد و دائم فرد در تماس است حتی می‌توان گفت عقلانیت مجازی شکل گرفته و فضای مجازی آن را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: جامعه به سمت افقی شدن و مدرنیته شدن می‌رود و روزانه یک میلیون پیام توسط 10 میلیون نفر تولید می‌شود و ذهنیت مردم تصویری شده و توانمندتر شدن آن به دلیل دسترسی به اطلاعات است. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: افراد به طور میانگین با 200 میلیون نفر در ارتباط هستند که در فضای مجازی این ارتباط 4 تا 5 برابر می‌شود و در سال‌های آینده هم افزایش می‌یابد.

فیروزآبادی تأکید کرد: نمی‌توان تصور کرد برای حل این مسائل اجتماعی یک راه‌حل وجود دارد بلکه باید بر حسب موقعیت، جغرافیا و غیره آسیب‌ها را کشف و حل کرد؛ امیدوارم در سازمان بهزیستی تقسیم کار ملی خوبی انجام شود ما نیز در فضای مجازی آمادگی کمک داریم و از پتانسیل آموزش و پرورش باید در حل این آسیب‌ها کمک کنیم موضوعی که تاکنون مغفول مانده است.

وی افزود: باید والدین ‌آموزش داده شوند تا بسیاری از آسیب‌ها در نوجوانی کاهش یابد و دیگر دورانی که دولت سازمانی را ایجاد کند تا به حل این آسیب‌ها بپردازد به سر آمده بلکه باید توسط نخبگان مدلی طراحی شود و در آموزش و پرورش به سواد رسانه‌ای و الکترونیکی پرداخته شود چرا که درک فضای مجازی نیاز به سواد دارد و ما فقط یک‌سری هشدارها در رابطه با فیلتر و حریم خصوصی داده‌ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: همه مردم باید وارد شوند و از همه ظرفیت‌های دینی، پژوهشی و صدا و سیما استفاده کرد و تعریف جدیدی از سواد فضای مجازی ارائه داد.

فیروزآبادی گفت: ایجاد مراکز رصد آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی بسیار ضروری است چرا که اکنون منشأ آسیب‌ها تغییر کرده و میزان اتصال به شبکه‌ها و سواد مجازی در آسیب‌هایی مثل طلاق و اعتیاد بسیار نقش دارد. ما در حوزه رصد آسیب‌های ناشی از فضای مجازی دچار مشکلیم و آمارهای درستی نداریم در حالی که باید قوم‌شناسی دیجیتالی در این زمینه داشته باشیم.