5 میلیون محصل در بسیج دانش‌آموزی عضو هستند

سرهنگ علی صابرماهانی، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی امروز در نشست خبری به مناسبت برگزاری هفته بسیج دانش‌آموزی، اظهار داشت: هفته بسیج دانش‌آموزی از 7 لغایت 13 آبان در مدارس کشور برگزار می‌شود.

وی با اعلام جزئیات برنامه‌های این هفته افزود: جمعه 7 آبان با عنوان «دانش‌آموز بسیجی انتظار و عدالت‌خواهی» است که اجرای مراسم بر مزار شهید فهمیده در بهشت‌زهرا، سخنرانی یکی از دانش‌آموز بسیجی پیشگام قبل از خطبه‌های نماز جمعه تهران و با هماهنگی شهرستان‌های دیگر، این برنامه انجام خواهد شد؛ضمن اینکه  حضور دانش‌آموزان بسیجی در نماز جمعه و تشکیل حلقه‌های صالحین و در کنار آن مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام در مرقد مطهر امام خمینی (ره) که در روز چهارشنبه برگزار می‌شو د از جمله برنامه‌های دیگر است.

سرهنگ صابر ماهانی  یادآور شد: شنبه 8 آبان با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، ایثار و تعالی معنوی»، است که در این روز صبحگاه سراسری و نواختن زنگ ایثار و شهادت، دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان، تجلیل از دانش‌آموزان نخبه بسیجی در عرصه‌های علمی،‌هنری، ورزشی، قرآنی و تشکیلاتی، برگزاری یادواره شهیدان احمد نظیف و شهنار محمدی‌زاده و 36 هزار شهید دانش‌آموز و برگزاری یادواره شهید فهمیده و شهدای دانش‌آموز در کرج از جمله برنامه‌های این روز است.

وی اضافه کرد: یکشنبه 9 آبان، با عنوان «دانش‌آموز بسیجی،شجاعت و آرمان‌خواهی» است که در این روز برنامه‌هایی مانند اجرای برنامه پدافند غیرعامل در مدارس،‌ همایش استکبارستیزی دانش‌آموزان نسل چهارم، با حضور یکی از مسئولان کشور در لانه جاسوسی سابق آمریکا، برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی متذکر شد: دوشنبه 10 آبان، با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، بصیرت و ولایتمداری»، است که در این روز برنامه‌هایی مانند دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه در استان‌ها و نیز نشست‌های معرفتی و بصیرتی ویژه فرماندهان واحدهای پیشگام و دانش‌آموختگان دوره یاوران ولایت تحت با عنوان «رهبر کوچک» برگزار می‌شود.

سرهنگ صابر ماهانی ادامه داد: سه‌شنبه 11 آبان، با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، خلاقیت و نوآوری»، است که در این روز مسابقه دو رهروان شهدای دانش‌آموز ویژه پویندگان و هم‌اندیشی نخبگان علمی، هنری و ورزشی با حضور استانداران و فرمانداران برگزار می‌شود.

وی گفت: چهارشنبه 12 آبان، با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، اخلاق و پایداری»، است که در این روز برگزاری فعالیت با موضوع استکبارستیزی و انقلابی‌گری در قالب‌های مختلف، توسط دانش‌آموزان در مدارس برگزار خواهد شد و  پنج‌شنبه 13 آبان، با عنوان «دانش‌آموز بسیجی، مقاومت و استکبارستیزی»، است که دانش‌آموزان بسیجی در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی شرکت کرده و در این روز مسابقه نقاشی با موضوع «مرگ بر آمریکا» ویژه امیدان و در مسیر راهپیمایی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه قانونی بسیج دانش‌آموزی افزود: در سال 75 ماده واحده‌ای در مجلس تصویب شد که به منظور جذب،‌آموزش و ساماندهی دانش‌آموزان در بسیج 20 میلیونی صورت گرفت.

سرهنگ صابر ماهانی اضافه کرد: آئین‌نامه اجرایی آن در سال 86 به تصویب دولت رسید و تشکل بسیج دانش‌آموزی در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم ایجاد شد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور بیان داشت:‌ در مقطع ابتدایی، بسیج دانش‌آموزی با عنوان امیدان، در مقطع متوسطه اول با واژه پویندگان و در متوسطه دوم با واژه پیشگامان، کادرسازی شده است.

*بسیج دانش‌آموزی باید در همه مدارس دولتی و غیردولتی فعالیت کند

وی تأکید کرد: بسیج دانش‌آموزی باید در همه مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و امروز در قریب 60 هزار واحد آموزشی کشور بسیج دانش‌آموزی در مقاطع مختلف فعالیت می‌کنند و در حال حاضر 5 میلیون دانش‌آموز عضو سازمان بسیج دانش‌آموزی بوده و اسامی آنها در سامانه این سازمان ثبت شده است.

سرهنگ صابر ماهانی با اشاره به عرصه‌های مختلف فعالیت سازمان بسیج دانش‌آموزی تصریح کرد: اولین عرصه فعالیت، عرصه تشکیلاتی و کادرسازی است؛ چرا که باید به نوجوان اعتماد کرده و به هویت جدی آن پاسخ دهیم و اولین کار در این خصوص، کادرسازی است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی عرصه علمی را محور دیگر فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی برشمرد و گفت: توجه بعد علمی دانش‌آموزان بسیجی در قالب طرح «آیه تمدن»‌ انجام می‌شود.

وی فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی را از جمله عرصه‌های دیگر فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی برشمرد و گفت: این کار با همکاری آموزش و پرورش صورت می‌گیرد و به عنوان یک فعالیت فرهنگی بزرگ انجام می‌شود.

سرهنگ صابرماهانی با اشاره به اردوهای راهیان نور بیان داشت:‌ اردوهای راهیان نور بستری برای همه افراد علاقه‌مند است که در مقطع متوسطه دوم انجام می‌شود، اما امسال دانش‌آموزان پایه نهم نیز می‌توانند در این اردوها شرکت کنند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی  تربیت اجتماعی را عرصه دیگر فعالیت‌ها دانست و گفت:‌ مجامع علوی و فاطمی و کنگره همفکری آینده‌سازان انقلاب اسلامی مربوط به دانش‌آموزان بسیجی برگزار می‌شود.

*فعالیت 49 هزار حلقه صالحین

وی با اشاره به فعالیت حلقه‌های صالحین در مدارس، یادآور شد: قریب 49 هزار حلقه صالحین در مدارس فعالیت می‌کنند که سرگروهی این حلقه‌ها بر عهده معلمان، طلبه‌ها و دانشجویان است که در حلقه‌ها 17 تا 22 دانش‌آموز وجود دارد و محور فعالیت‌های آنها رفع شبهات از دانش‌آموزان است.

سرهنگ صابر ماهانی با تأکید بر اینکه کار تربیتی بسیج دانش‌آموزی در یک فضای انس و الفت صورت می‌گیرد،‌گفت: عرصه خدمت‌رسانی و اردوهای جهادی از جمله محورهای فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی است و دانش‌آموزان بسیجی در بهسازی مدارس خود کمک می‌کنند و در اردوهای جهادی در مناطق محروم نیز شرکت می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با تبیین کارهای تشکیلاتی سازمان بسیج دانش‌آموزی، یادآور شد: دانش‌آموزان در سن ابتدایی بیشتر معلم‌محور هستند؛ در نتیجه فرمانده واحد ما در این دوره یک معلم است، اما جانشین آن یک دانش‌آموز پایه ششمی است.

وی عنوان کرد: در متوسطه اول فرمانده واحد بسیج دانش‌آموزی معلم بوده و جانشین آن یکی از دانش‌آموزان است؛ ضمن اینکه در متوسطه دوم نیز به دانش‌آموزان به عنوان افسر جنگ نرم مسئولیت واگذار می‌شود.

سرهنگ صابر ماهانی دانش‌آموزمحوری با رویکرد تربیتی و جهت‌‌گیری انقلابی را راهبرد و محور فعالیت‌های دیگر بسیج دانش‌آموزی برشمرد و گفت:‌ امتداد کار ما در عرصه دانشگاه است و سیاست کار نیز کیفیت‌‌بخشی به کارها است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی متذکر شد: در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم، اجرای سند تحول و توسعه کمی و کیفی بسیج دانش‌آموزی مورد تأکید قرار گرفته است؛ ضمن اینکه سطح کیفی اردوهای راهیان نور از 5 سال گذشته تا به امروز، افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه محور اصلی، کار در مدرسه است، تصریح کرد: شعار امسال هفته بسیج دانش‌آموزی «دانش‌آموز انقلابی و مدرسه انقلابی» است؛ ضمن اینکه در این مسیر ابتدا دانش‌آموزان را شناسایی می‌کنیم که یکی از شروط آن، داشتن معدل 15 به بالا است و دوره «یاوران ولایت» در مراکز استان‌ها با درس‌نامه مشخص به این افراد آموزش داده می‌شود.

سرهنگ صابر ماهانی افزود: شورای بسیج دانش‌آموزی پس از انتخاب به صورت تیمی کار را در مدرسه انجام می‌دهند و مدیر مدرسه نیز پشتیبان فعالیت‌ها آنها است و یک کتاب کار نیز به آنها داده می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در تشریح روند فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در مدارس خاطر نشان کرد: در برنامه ابلاغی در هر دبیرستان یک صبحگاه مربوط به بسیج دانش‌آموزی است و از بین 17 هزار دانش‌آموزی که باید آموزش ببینند، 2 هزار دختر و پسر انتخاب می‌شوند و در دوره‌آی با عنوان «یاوران انقلاب» به مدت یک هفته با مسائل انقلاب آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک مسئول بسیج دانش‌آموزی در مدارس تأکید کرد: باید فردی که مسئول بسیج دانش‌آموزی می‌شود، با خانواده خود هماهنگ باشد و در صورتی که نمرات درسی این فرد پایین بیاید، دیگر مسئولیت بسیج را بر عهده نخواهد داشت؛ چرا که کانون اساسی بسیج آینده را بسیج دانش‌آموزی تشکیل می‌دهد.

سرهنگ صابر ماهانی با بیان اینکه اولویت اول سازمان بسیج مستضعفین در برنامه ششم، بسیج دانش‌آموزی در همه ابعاد است،‌گفت:‌ آنچه برای ما مهم است فضای مدرسه است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی بیان داشت: بر اساس قانون، شورای هماهنگی و پشتیبانی در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است که رئیس آن وزیر و دبیر این شورا رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی و اعضاء آن نیز از معاونان این وزارتخانه تشکیل شده است؛ ضمن اینکه در استان‌ها ستادی در این خصوص وجود دارد که ریاست آن بر عهده دبیرکل آموزش و پرورش استان و دبیر آن مسئول بسیج دانش‌آموزی و به همین ترتیب در شهرستان‌ها نیز این روند ادامه دارد.

*اعزام 600 تا 700 هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور

وی با اشاره به برگزاری فعالیت‌های مشترک با آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در سال 600 تا 700 هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور اعزام می‌شوند و بنا داریم یک میلیون دانش‌آموز را به این اردوها اعزام کنیم که در حال ایجاد زیرساخت‌های آن هستیم.

سرهنگ صابر ماهانی گفت:‌ قرارگاه دانش‌آموزی با عنوان «امام حسن (ع)» با همکاری آموزش و پرورش تشکیل داده‌ایم که فرماندهی آن بر عهده سردار علی فاضلی است و جانشین آن معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و دبیری آن نیز بر عهده رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی اضافه کرد: کمیته ارزیابی و پشتیبانی متشکل از سازمان بسیج دانش‌آموزی فعالیت می‌کند و دستورالعمل آن را با شرح وظایف در مدارس داریم  و اعلام کرده‌ایم مدیر مدرسه، مدیر کاروان راهیان نور است.

*اعزام 140 هزار دانش‌آموز به راهیان نور

وی با بیان اینکه از 10 مهر اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی را از 19 استان آغاز کرده‌ایم، از اعزام قریب به 140 هزار دانش‌آموز از ابتدای سال تحصیلی به مناطق راهیان نور خبر داد.

سرهنگ صابر ماهانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر دفاع مقدس در مجموعه آموزش و پرورش به روز است،‌ گفت:‌ خانواده‌ها نیز در بحث مالی این اعزام‌ها مشارکت می‌کنند؛ ضمن اینکه اگر کسی توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشد، در این خصوص همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان دانش‌آموزی عنوان کرد: مرکز مشاوره استعدادهای درخشان را راه‌اندازی کرده‌ایم و در اکثر مدارس استعدادهای درخشان نیز بسیج دانش‌آموزی فعالیت می‌کند؛ ضمن اینکه برای دانش‌آموزان استعدادهای درخشان نیز کاروان ویژه راهیان نور را در نظر گرفته‌ایم و اولویت اول ما در اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور استفاده از قطار بوده و در مرحله دوم نیز با اتوبوس‌های مورد تأیید ستاد این اعزام‌ها صورت می‌گیرد.

وی از ابراز رضایت 80 درصد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردوهای نور از رانندگان خبر داد و گفت:‌ به طور شبانه‌روزی فعالیت‌های راهیان نور رصد می‌شود.

*50 درصد از رتبه‌های برتر کنکور سال جاری عضو بسیج دانش‌آموزی 

سرهنگ صابر ماهانی متذکر شد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، 50درصد از رتبه‌های برتر کنکور سال جاری عضو بسیج دانش‌آموزی هستند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به برگزاری طرح «یاوران ولایت» که در سال جاری برگزار شده است،‌ تصریح کرد: دانش‌آموزان بسیجی طوماری خطاب به سردار نقدی مبنی بر آمادگی برای اعزام به سوریه نوشته‌اند؛ ضمن اینکه مرکز مشاوره دختران و خانواده‌ها را نیز فعال کرده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط با مساجد خاطر نشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج مساجد و محلات امضا کرده‌ایم و دانش‌آموزان در مساجد فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ دیگری با سازمان بسیج فرهنگیان امضاء شده است.

سرهنگ صابر ماهانی با اشاره به اهمیت درس آمادگی دفاعی یادآور شد: این یکی دیگر از ظرفیت‌های ما است که بر اساس قانون در دوره‌های متوسطه اول و دوم به صورت تدریس 2 ساعت در هفته در پایه نهم و سه ساعت تدریس در پایه دهم برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی افزود: امسال برای نخستین بار قبل از خطبه‌های نماز جمعه یک دانش‌آموز بسیجی با موضوع بسیج دانش‌آموزی برای نمازگزاران سخنرانی خواهد کرد که هماهنگی‌های لازم برای انجام این برنامه در استان‌ها صورت گرفته است و شعار امسال ما در 13 آبان با عنوان «بدعهدی آمریکا»‌ است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در «خصوص وجود آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان و برنامه‌های سازمان بسیج دانش‌آموزی»، تصریح کرد: نمی‌توان نسبت به  آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت بود؛ چرا که سن ابتلا دانش‌آموزان در بعضی آسیب‌های اجتماعی پایین آمده است و یکی از کارهای مهم ما شناسایی آسیب و پیگیری راه درمان آن است که در این خصوص حلقه‌های صالحین فعالیت می‌کنند و سرگروه این حلقه‌ها کارهای لازم را با دانش‌آموزان این حلقه‌ها انجام می‌دهند تا از ایجاد آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود ؛البته باید در نظر داشته باشیم که آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف متفاوت است و سرگروه‌های حلقه‌های صالحین در این طرح کتاب اختصاصی را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

سرهنگ صابر ماهانی در خصوص برگزاری برنامه «رهبر کوچک»‌، در هفته بسیج دانش‌آموزی یادآور شد: امسال عنوان «رهبر کوچک»‌ در کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم و جمله امام (ره) در خصوص شهید فهمیده حذف شده است، اما درس از نظر محتوا غنی‌تر شده است.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی با اشاره به عنوان یاد شده تأکید کرد: رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که باید درس «رهبر کوچک»، از کتاب‌های درسی حذف شود، اما قرار شد عنوان و متن حذف شده مربوط به این درس، به کتاب‌ها برگردد.

وی با بیان اینکه همایش‌های تحت عنوان «رهبر کوچک» را راه‌اندازی کرده‌ایم،‌گفت: از مقام شهدای دانش‌آموز و عنوان رهبر کوچک که از سوی امام خطاب به شهید فهمیده بیان شد، تجلیل شود.

*تجلیل از فرمانده نیروی دریایی سپاه 

سرهنگ صابر ماهانی امسال برای نخستین بار دانش‌آموزان بسیجی از فرمانده نیروی دریایی سپاه به دلیل مقابل با تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس، در لانه جاسوسی تجلیل می‌کنند.

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی یادآورشد: امسال نامه امام (ره) خطاب به دانش‌آموزان در کنار مرقد مطهر ایشان قرائت می‌شود و در این روز دانش‌آموزان بسیجی، میثاق‌نامه‌ای را خطاب به امام (ره) قرائت می‌کنند.

به گزارش فارس،‌در پایان این نشست خبری از شناسنامه دستکاری شده شهید نوجوان «ابوالقاسم علیپور کشکولی» که به دلیل کم بودن سن خود قادر به اعزام به جبهه‌ها نبوده است و برای اعزام شناسنامه خود را دستکاری کرده بود، رونمایی شد.