جامع‌ترین و تخصصی‌ترین کتابخانه حوزه جنسیت و خانواده

کتابخانه تخصصی مرکز تحقیقات زن و خانواده از سال 1378 آغاز به فعالیت کرده و تا به امروز توانسته با جمع‌آوری کتب تخصصی حوزه زنان و خانواده و در اختیارگذاردن آن‌ها، خدمتی ارزنده به علاقه‌مندان این حوزه داشته باشد. جهت آشنایی بیشتر با این کتابخانه، امکانات، فعالیت‌ها و... گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام هادی کریمی، مدیر اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده داشتیم.

حجت‌الاسلام هادی کریمی با اشاره به زمان تأسیس و هدف از ایجاد کتابخانه، گفت: کتابخانه سال 1378 و در کنار مرکز تحقیقات زن و خانواده با هدف پشتیبانی کادر علمی مرکز و محققان این حوزه، تأسیس شد. این کتابخانه به دلیل تخصصی بودن، شامل کتاب‌های تخصصی مطالعات زنان، خانواده و جنسیت را در حوزه‌های مختلف حقوق، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ و حتی مباحث اقتصادی و... است.

حدود 4هزار کتاب دیجیتال انگلیسی در موضوعات جنیسیتی
او با تأکید بر به‌روز و غنی بودن منابع تخصصی موجود در کتابخانه گفت: در حوزه کتاب‌های فارسی، تلاش کردیم تمام کتاب‌های موجود و دردسترس بازار را که ارزش جمع‌آوری داشته، تهیه کنیم. اما در زمینه کتاب‌های عربی و انگلیسی، هم امکان خرید آن در داخل کشور وجود ندارد و هم در توان ما نبود.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم از وجود منابع غیرمکتوب در کتابخانه خبرداد و افزود: حدود 4 هزار کتاب دیجیتال انگلیسی در موضوعات جنیسیتی هم موجود است که در سایت مرکز بارگذاری شده است.

محدودیتی برای دانشجویان لیسانس و طلاب سطح دو حوزه وجود ندارد
کریمی در زمینه انواع خدمات ارائه‌شده توسط مرکز، شرط اصلی را داشتن مدرک لیسانس عنوان کرد و گفت: محدودیتی برای دانشجویان و طلاب سطح دو حوزه وجود ندارد و حتی فارغ‌التحصیلان و محققان دارای مدرک لیسانس هم می‌توانند از خدمات ما به صورت قفسه باز و در فضای اختصاصی جداگانه زنان و مردان استفاده کنند.

کتابخانه‌ای در قم و شعبه‌ای در تهران
مدیر اداره خدمات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده طیف مخاطب کتابخانه را اعضای هیأت علمی مرکز، پژوهشگران، اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویانی دانست که در رشته زنان و خانواده یا رشته‌های مرتبط با مسائل جنسیت کار می‌کنند و خاطر شان کرد: کتابخانه، علاوه بر قم، شعبه‌ای هم در تهران دارد که برخی منابع آن به خاطر خریدهای مشترکی که جدیداً انجام می‌دهیم، با قم مشترک است، اما در مجموع کتابخانه قم به خاطر قدمت بیشتر آن، کامل‌تر است.

رصد مستمر نشریات کشور در موضوعات مدنظر
کرمی افزود: می‌توانیم ادعا کنیم که این کتابخانه کامل‌ترین و تخصصی‌ترین کتابخانه در این حوزه است که در کنار آن هم چندین بانک اطلاعاتی قرار دارد؛ مانند بانک مقالات که بیش از 15 هزار مقاله جنسیتی از نشریات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی، دانشگاهی و حوزوی کشور که به‌طور تخصصی در این حوزه بود، جمع‌آوری شده، و تقریباً بی‌نظیر است. یعنی نشریات کشور به صورت مستمر رصد شده و مقالات مرتبط با حوزه کاری کتابخانه، در بانک اطلاعاتی بارگزاری می‌شود.

مشکلات کتابخانه در زمینه تهیه پایان‌نامه‌های مرتبط
او در مورد پایان‌نامه‌های موجود در کتابخانه اظهار داشت: در زمینه تهیه پایان‌نامه‌های کارشده، به خاطر عدم همکاری دانشگاه‌ها و برداشته‌شدن امکان فروش پایان‌نامه‌ها از سایت ایران‌داک، به مشکل برخورد کردیم و از حدود 4- 3 سال گذشته به‌روزرسانی انجام ندادیم و به همین خاطر تنها 300 پایان‌نامه در کتابخانه داریم.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات زن و خانواده در مورد تعامل کتابخانه با سایر مراکز و کتابخانه‌ها، به مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم اشاره کرد و گفت: بیشتر کتابخانه‌های بزرگ قم، مانند کتابخانه آیت‌الله حائری، کتابخانه آیت‌الله بروجردی و... در این مجمع هستند که با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری دارند؛ به این معنا که هم امکان امانت بین کتابخانه‌ای وجود دارد و هم می‌توانند اعضای خود را برای استفاده از خدمات سایر کتابخانه‌ها به آن‌ها معرفی می‌کنند.

به گزارش مهرخانه، لازم به ذکر است پژوهشگران و علاقه‌مندان جهت استفاده از کتابخانه می‌توانند در قم از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7.30-18 و پنج‌شنبه‌ها 7.30-13.30 به نشانی بلوار امین، بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، به سمت ریل راه‌آهن، پلاک 60 و یا برای کسب اطلاعات بیشتر علاوه بر مراجعه به پورتال مرکز با پست الکترونیکی library@wrc.ir و شماره تلفن 13-32907610 داخلی 7 تماس بگیرند؛ همچنین علاقه‌مندان در تهران نیز می‌توانند به آدرس خیابان کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک 56 مراجعه نمایند.