دختر امروزی

خانم میانسالی که برای طرح مشکل خود و دریافت راهنمایی به مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان آمده بود، گفت: 34 سال قبل ازدواج کردم اما دخترم را پنج ماهه باردار بودم که همسرم را در تصادف رانندگی از دست دادم پنج ماه بعد از تولد فرزندم، خانواده همسرم گفتند باید بچه را به ما بدهی یا اینکه با بردار شوهرت ازدواج کنی. من که علاقه زیادی به دخترم داشتم و با همسرم عهد کرده بودم که بچه را رها نکنم بدون خواست خودم تن به ازدواج با برادر شوهرم دادم.

ازدواج من با احمد، تازه اول مشکلاتم بود او تریاکی بود و بسیار شکاک و بدبین، اغلب اوقات هم سر اینکه چرا به منزل پدرم می‌روم مرا کتک می‌زد و دخترم شاهد این رفتارها بود. 9 سال بعد با داشتن یک پسر و یک دختر از او جدا شدم و هر سه تا بچه را به تنهایی و با انبوه مشکلات بزرگ کردم.

دختر اولم بچه خوبی بود تا پایان دوره دانشگاه هم محجبه وسر براه و همانطور که می‌خواستم او را تربیت کردم تا اینکه ازدواج کرد و بعد از مدتی به دلیل مشکلات زیاد و تعارضاتی که با همسرش داشت از او جدا شد‌، دخترم بعد از طلاق اما آدم دیگری شده بود از آن روز به بعد چادرش را کنار گذاشته آرایش می‌کند، لباس‌های امروزی می‌پوشد و موهای سرش را بیرون می‌آورد و این مسأله مرا به شدت رنج می‌دهد و اغلب که با هم بیرون می‌رویم از بس به او می‌گویم موهایت را بپوشان‌، لباس بلند بپوش‌، کم آرایش کن‌، خسته شدم دلم نمی‌خواهد دخترم اینطوری بیرون برود.

دائم با هم دعوا داریم و کمتر با من بیرون می‌آید، بد جوری نگران دخترم هستم و نمی‌دانم آیا درست است که دائم به او تذکر بدهم یا باید او را به حال خودش بگذارم تا دوباره به آن حجاب و پوشش قبلی برگردد.

چگونه حجاب و عفاف را در خانواده ترویج دهیم‌؟

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان در این‌باره به سایت پلیس می‌گوید: پس از صحبت‌های این خانم به وی توصیه شد رفتار همدلانه با دختر خود داشته به طوری که کمتر با او به بحث و مجادله در خصوص نحوه پوشش بپردازد و سعی کنند با برقراری احترام متقابل و ایجاد فضای معنوی و صمیمی درباره معیارها و ارزشها به دور از هر گونه تحلیل بپردازد.

این کارشناس ارشد فرماندهی انتظامی استان گفت: اگر چه خودآرایی غریزه زن و مرد است ولی این غریزه در زن بیشتر است و دوست دارد که زیبایی او مورد توجه قرار گیرد آثار این غریزه را می‌توان در آراستن لباس‌، آرایش مو‌، انتخاب لباس‌های نامناسب و... مشاهده کرد.

وی افزود: از نظر اسلام زینت وتجمل زن فقط برای شوهرش باشد. او در مقابل شوهرش می‌تواند زیباترین لباس‌های و غلیظ ترین آرایش را به کار برد و هر با از نوعی زینت و خود‌نمایی استفاده کند. اما اینکه امروزه یک جابه‌جایی نامتعادل در این رفتارهای صورت گرفته وخانم‌ها به دنبال ارضا این نیاز در جامعه هستند باید نگاه فرهنگی داشت و برای اصلاح و سالم‌سازی آن تلاش وافری به کار برد.

این کارشناس ارشد مشاوره اظهار داشت: آشفتگی و تعارض خانوادگی و رفتار خصمانه والدین با نوجوانان موجب رشد خشم و رشد خشم موجب بزهکاری و رفتار بزهکارانه نوجوانان می‌شود. معمولاً میزان رفتار بزهکارانه در خانواده‌های آشفته بیشتر از خانواده‌های سالم است.

کارشناس ارشد مشاوره تصریح کرد: خانواده هایی که در آن نوجوانان با والدین خود روابط محکم‌تری دارند رفتار بزهکارانه کمتری دارند. کودکانی که توسط والدین خود نظارت نمی‌شوند به احتمال بیشتری به رفتار بزهکارانه روی می‌آورند. نظارت و کنترل اندک والدین بر فرزندان خود موجب وابسته شدن آنها برهمتایان منحرف می‌شوند.

وی بیان داشت: نوجوانانی که در خانواده‌های تک والدی زندگی می‌کنند و نوجوانانی که در خانواده‌های کامل زندگی می‌کنند، در معرض خطر رفتار بزهکارانه بیشتری هستند و کودک روابط گرم و صمیمی بین والدین و فرزندان موجب جریان یافتن بهتر اطلاعات بین آنها خواهد شد و از این طریق نظارت والدین افزایش می‌یابد.