جوانان بیش از بقیه به سرطان روده مبتلا هستند

سید محسن تولیت کاشانی در آستانه برگزاری دهمین کنگره سالیانه کولوپروکتولوژی و بی اختیاری ایران اظهار داشت: این کنگره 12 تا 14 آبانماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی افزود: مباحث مربوط به کولون، رکتوم و سرطان‌های مربوط به آنها در این کنگره توسط اساتید مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد و حضار از به روزترین اطلاعات در این زمینه آگاه خواهند شد.

عضو کمیته علمی انجمن کولوپروکتولوژی اضافه کرد: رشته کولوپروکتولوژی جزو رشته‌های جدید بوده و جراحان عمومی و دستیاران جراح با این رشته بیشتر در ارتباط هستند.

تولیت کاشانی، ارتقای سطح علمی پزشکان در این حوزه را از جمله اهداف برگزاری کنگره برشمرد و گفت: سرطان‌های روده بزرگ در ایران شیوع آن چندان با سایر کشورها تفاوت ندارد، ولی آمار مبتلایان کشور، بیشتر جوان هستند، به طوری که در کشورهای اروپایی و آمریکایی سن ابتلا به این بیماری بسیار بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی می‌تواند در مبتلا نشدن به این بیماری مؤثر باشد، گفت: وراثت در بروز این بیماری نقش دارد ولی به طورکلی نمی‌توان گفت که علت دقیق سرطان روده بزرگ چیست.

عضو انجمن علمی کولوپروکتولوژی به بیماری رکتوم یا راست‌روده اشاره کرد و گفت: رکتوم به 20تا15 سانت انتهای روده بزرگ گفته می شود که به مقعد ختم می‌شود و درمان بیماری‌های آن به دلیل نزدیکی به مقعد حائز اهمیت است، چرا که در صورت عدم درمان مناسب و به موقع سرطانهای این قسمت، بیمار دچار مشکلات دیگری همچون کلستومی خواهد شد و خوشبختانه امروزه عوارض بی اختیاری و کولوستومی (بیرون گذاشتن روده از جدار شکم جهت تخلیه) بسیار کم شده است.

تولیت کاشانی اضافه کرد: کیفیت درمان سرطان‌های روده بزرگ در ایران همچون کشورهای پیشرفته بوده و عوارض جراحی های آن نیز کمتر از سایر کشورها  است، ولی درمان به موقع سرطان‌های رکتوم به دلیل اینکه احتمال تهاجم به پروستات و یا رحم در زنان وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: این کنگره دارای 15 امتیاز برای جراحان کلورکتال و عمومی، متخصصین گوارش و داخلی،10.5  امتیاز برای متخصصین رادیولوژی، زنان و زایمان، رادیوتراپی، اورولوژی و پزشکان عمومی و 4.5 امتیاز برا متخصصین بیهوشی، طب فیزیکی، داروسازی و پرستاران است.

دهمین کنگره سالیانه کولوپروکتولوژی و بی اختیاری ایران 12 تا 14 آبانماه در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.ircps.com مراجعه و یا با شماره 44222041 تماس بگیرند.