جلال محمودزاده، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از کشاورزان با هدف آماده‌سازی زمین کشاورزی برای کشت دوباره محصولات، مزارع خود را آتش می‌زنند که این امر باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود.
 
وی با بیان اینکه هیچ قانونی برای مجازات کشاورزان متخلف وجود ندارد، افزود: در بحث محیط زیستی، آتش زدن زمین کشاورزی پس از برداشت اولیه محصول و اقدام به آماده سازی سریع‌تر برای کشت دوباره، آلایندگی شدیدی ایجاد می‌کند که در حال حاضر هیچ قانونی برای مقابله با کشاورزان متخلف وجود ندارد.
 
محمودزاده ادامه داد: از آنجایی که آتش زدن زمین کشاورزی علاوه بر تشدید آلایندگی هوا، ضربه جبران ناپذیری را به خاک، آب و موجودات زنده در خاک وارد می کند، این اقدام کشاورزان، تخلف عمدی محسوب می شود.
 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر کشاورزان برای تأمین معیشت زندگی، نیازمند به کشت دوباره محصولات هستند که برای آماده سازی زمین و بهره برداری بهینه از آن، ناچار به آتش‌زدن زمین کشاورزی می‌شوند، بنابراین برای جلوگیری از این امر، باید ماشین آلات مدرن را وارد کنیم.
 
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: کمیسیون کشاورزی در حال بررسی وضع قوانین جلوگیری از آتش‌زدن مزارع و جایگزین کردن روش‌های موثر برای کمک به آماده‌سازی سریع‌تر زمین کشاورزی است.