آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامت ما دارد؟

هرساله با ورود به فصل پاییز و بازگشایی مدارس و همینطور افزایش ترددهای وسایل نقلیه در سطح شهر شاهد آلودگی هوا در شهر هستیم.

این آلودگی هوا موجب می‌شود آسمان شهر به رنگ خاکستری در بیاید و در آن زمان چراغ قرمز هشدار در رسانه‌ها و مصاحبه‌های مسئولان دیده می‌شود.

تاکنون هزینه‌های بسیاری در جهت کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و از جمله پایتخت پرداخت شده است ولی نتیجه کافی و نهایی را نداشته است.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و بررسی‌های واصله، آلودگی هوا هر سال 80 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند.

بر اثر آلودگی هوا هر سال در کشور 21 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و 5.5 میلیون نفر نیز بر اثر صدمات جبران ناپذیر آلودگی هوا در جهان، جان خود را از دست می‌دهند.

راه حل کاهش آلودگی هوای شهر تهران چیست؟

حذف خودروهای فرسوده از شهرها، توسعه شبکه‌های حمل و نقل عمومی، استفاده از فیلتر دوده، جایگزینی موتور برقی به جای کاربراتوری، نظارت مستمر بر سوخت توزیعی و سالم‌سازی دود خروجی صنایع می‌تواند راهکارهای اساسی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها باشد که البته در سالیان گذشته در این راستا اقداماتی صورت گرفته ولی کامل نبوده است.

اثر آلودگی هوا بر سلامت

افرادی که در شهرهای آلوده کشور زندگی می‌کنند می‌دانند که آلودگی هوا می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی، ریوی، ناراحتی‌های قلبی و سرطان شود.

آلودگی هوا تنها یک عامل تهدید کننده سلامت نیست بلکه یک عامل عقب کشاندن کشور است چرا که آلودگی هوا با افزایش میزان مرگ و میر و بروز بیماری‌های متعدد منجر به کاهش کیفیت زندگی خواهد شد در نتیجه آلودگی هوا، نیروی کار، سطح درآمد و اقتصاد را در این کشور کاهش می‌دهد.

با هزینه سالانه آلودگی هوا چه می‌توان کرد؟

با هزینه سالانه آلودگی هوا که 80 هزار میلیارد تومان برآورد شده است می‌توان 20 هزار واگن مترو یا 145 هزار اتوبوس نو یا 533 هزار تاکسی خرید.

با این هزینه می‌توان 355 کیلومتر مترو یا 900 بوستان 60 هکتاری یا 140 نیروگاه خورشیدی و یا 60 ورزشگاه 50 هزار نفری ساخت بنابراین آسمان دودی شهر تهران هزینه گزافی دارد و تنها با کاهش آلودگی هوا به طریقه‌های مختلف می‌توان این هزینه را کاهش داد.