مریم مجتهد زاده در نشست خبرنگاران با مدیران سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان دردفاع مقدس با بیان اینکه این کتابها در زمینه سبک زندگی ایرانی اسلامی است که با الهام گرفتن از زندگی شهدا و زنان در دفاع مقدس تدوین شده است افزود: در این کتاب ها که از زن به عنوان همسر ، مادر، خواهر یادشده با در نظر گرفتن نقش اقتصادی زنان در دفاع مقدس و دیگر نقش های آن برای ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی تدوین شده است.

وی گفت: این کتابها فرا تحلیلی بوده که با توجه به وصیت نامه شهدا و مصاحبه با خانواده آنها تدوین شد.

مجتهد زاده در ادامه با اشاره به اینکه سه سال از عمر سازمان نشر آثار و مشارکت زنان در دفاع مقدس می گذرد خاطر نشان کرد: در این دوره سه ساله ثبت و ضبط خاطرات زنان دفاع مقدس برای دوری از تحریفها انجام شد.

وی همچنین به طرح نقش زنان در دفاع مقدس با همکاری موزه دفاع مقدس اشاره کردو گفت: در این طرح نقش زنان از 15 خرداد 42 تا زمان جنگ در زندان ها و در پشتیبانی استخراج و تاکنون 70 درصد این کار انجام شده است که امیدواریم تا خرداد سال آینده به اتمام برسد.

رییس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس در ادامه گفت: بانک اطلاعات پایان نامه ها ، مقالات ، کتب و اشعار درباره زن و دفاع مقدس جمع آوری شده است .

وی از برگزاری دوره های تربیت مربی برای نشر فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه ها و مدارس اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه های مختلفی با دانشگاه آزاد ، حوزه علمیه و دیگر دانشگاه ها در زمینه اشاعه و نشر فرهنگ مشارکت زنان در دفاع مقدس منعقد شده است.

مجتهد زاده گفت: مفهوم سازی ، جریان سازی و نهاد سازی از جمله اقدامات ما پیرامون اشاعه نقش زنان در دفاع مقدس بوده است .

مجتهد زاده گفت: در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از کشورها درگیر جنگ بودند که این موضوع برای آن کشورها آسیبهای اجتماعی زیادی به بار آورد در حالیکه در دوران دفاع مقدس ما ، این موضوع وجود نداشته یا بسیار کم بوده که این نشان دهنده آن است که زنان در دوران جنگ تحمیلی توانستند نقش خود را در خلاء حضور مردان به خوبی ایفا کنند.

وی به نقش رسانه ها در فضا سازی جامعه برای نشان دادن نقش زنان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دوران دفاع مقدس ، ما درگیر جنگ سختی بودیم درحالیکه هم اکنون درگیر جنگ نرم هستیم که دشمن بدون آنکه دیده شود به داخل خانه هایمان وارد می شود که در این باره نقش رسانه ها برای نشان دادن الگوهای بی بدیل دفاع مقدس به خصوص زنان این عرصه بسیار مهم است.