به گزارش فارس، همزمان با آغاز به کار دومین نشست پنچمین دوره مجلس دانشآموزی کشور، عصر امروز نشست مشترک هیئت دولت و اعضای این تشکل دانشآموزی در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

*نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به بومی‌گرینی در کنکور انتقاد کردند

در این نشست مشترک که با حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت و نیز ۱۵۰ نماینده عضو مجلس دانش‌آموزی کشور به مدت بیش از یک ساعت و نیم برگزار شد، در ابتدا تعدادی از دانش‌آموزان در نطق‌های پیش از دستور به ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود در حوزه مسائل آموزش و پرورش و سایر حوزه‌ها پرداختند.

پیغام به دانش‌آموزان کشورهای منطقه مبنی بر نزدیک بودن نصر خداوند و پیروزی نهایی و اعلام حمایت از مبارزات آنها، پیشنهاد استفاده از متخصصان بومی رشته‌های نفت و گاز در استان‌های جنوبی کشور، استفاده آزمایشی از توانمندی‌های دانش‌آموزان عضو مجلس دانش‌آموزی در کارهای اجرایی، پیشنهاد تأسیس بانک و صندوق قرض‌الحسنه دانش‌آموزی با هدف جمع‌آوری نقدینگی دانش‌آموزان و سرمایه‌گذاری و نیز جلب مشارکت دانش‌آموزان در امر مدرسه سازی و اجرای طرح همیاران اقتصادی با هدف استفاده از دانش‌آموزان در اجرای طرح‌های کلان کشوری از مهمترین‌ پیشنهادات و دیدگاه‌های بود که این نمایندگان در اظهارات خود مطرح کردند.

ضرورت افزایش بودجه سه میلیارد تومانی سازمان دانش‌آموزی به ۱۰ میلیارد تومان و سهمیه عمره دانش‌آموزی از چهار هزار به ۲۵ هزار نفر، انتخاب نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به عنوان مشاوران دانش‌آموزی وزرا، تأسیس مدرسه ویژه کودکان پرورشگاهی، توجه به مشکلات دانش‌آموزان استثنایی در هنگام کنکور به ویژه در رابطه با کتاب‌های کمک آموزشی، ضرورت توجه به سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در جریان جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی وایجاد خانه و مهمانسرای دانش‌آموزی در استان‌ها با هدف تحت پوشش قرار دادن دانش‌آموزان محروم و مستعد از دیگر پیشنهادات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی به اعضای هیئت دولت بود.

این دانش‌آموزان در پیشنهادات خود همچنین نسبت به بومی گزینی در کنکور انتقاد کرده و براین نکته تأکید کردند که بومی گزینی وقتی می‌تواند معنی پیدا کند که امکانات تمام دانشگاه‌ها در سراسر کشور یکسان باشد؛ همچنین تأکید بر شناساندن بهتر جایگاه مجلس دانش‌آموزی و کارکردهای آن در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی از دیگر نکاتی بود که این دانش‌آموزان در اظهارات خود مطرح کرده و خواستار توجه نسبت به آنها شدند.

*۱۵ مصوبه هیئت دولت برای نظام آموزش ‌و پرورش

به گزارش توانا، پس از ارائه نظرات و پیشنهادات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، هیئت دولت مذاکرات رسمی خود را آغاز کرد که در این رابطه ۱۵ برنامه برای وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های تابعه آن به تصویب اعضای هیئت وزیران رسید.

براساس این مصوبات بانک مرکزی مجاز است تا با هدف ایجاد صندوق حمایت از دانش‌آموزان طی مدت یک ماه نسبت به افتتاح حساب به منظور مشارکت مدنی شورای عالی آموزش و پرورش نزد یکی از بانک‌های عامل اقدام کند و اعتبارات این صندوق نیز از محل سپرده‌های دانش‌آموزان و اولیای آنان تأمین می‌شود همچنین اعضای هیئت دولت طرح ایجاد دبیرخانه دائمی مجلس بین‌المللی دانش‌آموزی را تصویب کردند.

در ادامه این جلسه طرح برگزاری المپیاد جهانی قرآن با حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان جهان اسلام به تصویب رسید و مقرر شد تا وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برگزاری این المپیاد اقدام کند.

الزام تمام دستگاه‌های اجرای مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برای همکاری با آموزش و پرورش در راستای ریشه کنی نرخ بیسوادی تا پایان برنامه پنجم توسعه، اعلام رسمی روزهای پنجشنبه به عنوان روز «خانواده و تربیت» و تاکید به دستگاه‌ها برای همکاری با آموزش و پرورش دراین عرصه پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی، واگذاری اتصال ۴۰۲ مدرسه به شبکه ملی اینترنت به سایر دستگاه‌ها غیر از آموزش و پرورش و اختصاص اینترنت به ۶۰ هزار مدرسه با ظرفیت ۲ مگابایت بر ثانیه برای هر مدرسه تا پایان سال ۹۱ از دیگر مصوبات جلسه مشترک هیئت دولت و مجلس دانش‌آموزی بود.

همچنین اعضای هیئت دولت مقرر کردند که آموزش و پرورش برای جذب ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه ویژه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری و با تعهد استخدامی اقدام کنند؛ علاوه بر آن با مصوبه اعضای هیئت دولت ۵۰ درصد از هزینه‌ آب و برق و گاز مدارس در سال ۹۰ از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

براساس این گزارش تأسیس باشگاه ورزشی دانش‌آموزی غیردولتی زیر نظر آموزش و پرورش و با هماهنگی وزارت ورزش و امور جوانان، اختصاص ۲.۵ میلیارد تومان به سازمان دانش‌آموزی از طرف هیئت دولت، ارائه سفرکارت دانش‌آموزی و تعیین تخصیص ۵۰ درصدی بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی برای دانش‌آموزان، تأسیس معاونت «آغازگران» ویژه دانش‌آموزان نخبه در معاونت علمی و فناآوری ریاست جمهوری، ایجاد شبکه همیاران اقتصادی دولت با همکاری آموزش و پرورش و ایجاد شبکه مشاوران دانش‌آموزی وزراء، معاونان رئیس جمهور، استانداران و فرمانداران از میان اعضای مجلس دانش‌آموزی از دیگر مصوبات اعضای هیئت دولت در جلسه عصر امروز بود.

*تشکر رئیس جمهور از حضور حماسی مردم کرمانشاه در استقبال از رهبر انقلاب

به گزارش توانا، رئیس جمهور در ابتدای این جلسه با تشکر صمیمانه از مردم مومن و فرهنگ ساز استان کرمانشاه در استقبال از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: مردم این استان در طول تاریخ پشتوانه فرهنگ‌ها و ارزش‌های الهی بوده‌اند و در طول دوران دفاع مقدس نیز افتخارآمیزترین مقاومت‌ها را در مقابل دشمن داشته‌اند.

وی افزود: در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه دیدیم که مردم این استان چقدر با شکوه به میدان آمدند و عظمت و غیرت خود را در دفاع از ارزش‌های الهی نشان دادند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در روزهای اخیر صحنههای توام با شور و امید شکل گرفت که دشمن را مایوس و روح امید را در دلها زنده کرد.