عدم حل مشکل محرومان با اختصاص یارانه چند هزار تومانی

 پرویز فتاح در نوزدهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی خود با آیت الله سید احمد مهدی نژاد امام جمعه، نماینده ولی فقیه و امام جمعه خور و بیابانک و حجت الاسلام والمسلمین سجادی، امام جمعه نایین برای حل مشکلات مددجویان و نیازمندان این شهرستان دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این دیدارهای جداگانه رسیدگی به مددجویان در دورترین مناطق کشور را حائز اهمیت دانست و گفت: اولویت های اصلی کمیته امداد خدمت رسانی به محرومان و نیازمندان اصلی جامعه و توانمندسازی آنان است. تقویت و گسترش در خدمت رسانی به محرومان و نیازمندان امری ضروری است و اصل کار ما این است که مددجویان پس ازتوانمند شدن از حمایت امداد خارج شوند .

فتاح با تاکید بر اینکه مددجویان باید براساس اولویت مورد حمایت و خدمت رسانی قرار گیرند افزود: امدادگران در کمیته امداد  باید به صورت اورژانسی عمل و در لحظه و با سرعت و دقت  به کار مددجویان رسیدگی کنند.

فتاح با اشاره به ضرورت ارائه خدمات به نیازمندان با کمترین هزینه و روشهای مناسب ادامه داد: ما وظیفه داریم تا در فاصله زمانی کوتاه مشکلات نیازمندان جامعه را رسیدگی و تا حد امکان حل کنیم.

وی  با اشاره به اینکه نیاز های جامعه مددجویی کشور هرساله شاهد تغییرات بسیاری است، گفت: مهمترین کاری که امداگران می توانند برای کمک به اقشارآسیب پذیر انجام دهند ،شناسایی و اولویت بندی نیازهای  مددجویان برای ارائه خدمات بهتر به آنان است.نباید مددجویان و جامعه هدف نهادهای حمایتی را افرادی بیچاره، درمانده و فقیر قلمداد کرد بلکه جامعه مددجویی را باید خوب شناخت و نگاه درمانده بودن را نسبت به آنان تغییر داد.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه رفتار مدیران ما با مددجویان و کارکنان، باید ساده و به دور از تشریفات اداری باشد،یادآور شد: ضرورت دارد متناسب با شرایط هر استانی برنامه ریزی و تصمیم گیری لازم درجهت حل مشکلات نیازمندان و توانمندسازی آنان صورت گیرد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه اکنون 70 میلیون یارانه بگیر در جامعه  داریم  که با دریافت یارانه ناچیز تغییری در وضعیت زندگی آنان ایجاد نشده است،گفت: با ایجاد طرح های اشتغالزایی برای مددجویان بایستی نسبت به رفع وابستگی مددجویان به نهاد های حمایتی و بودجه های دولتی و رساندن این ولی نعمتان به خوداتکایی اقدام کرد.

وی خطاب به امدادگران گفت: باید پس ازرفع مشکل مسکن، جهیزیه و .... به عمق خانواده های مددجویان بروید ، مشکلات فرهنگی آنها را شناسایی و  سعی کنید به بهترین نحو و با راهنمایی های موثر آنها را برطرف کنید.

فتاح تاکید کرد: کمیته امداد فرهنگ انقلاب ماست و خانواده های مددجویان باید میدان دار این فرهنگ باشند.مدیران امداد ضمن عمق بخشیدن به فعالیتهایشان باید سمت و سوی فعالیتهای خود را برای ارتقاء فرهنگ مددجویان به کارگیرند تا  شاهد رشد و بالندگی شان در زمینه های فرهنگی هم  باشیم.

وی درادامه دیدار خود با نماینده ولی فقیه و امام جمعه خوروبیابانک تاکید کرد: باید همه مددجویان به سفرهای زیارتی عتبات و عالیات و مشهد مقدس اعزام شوند تا با زیارت ائمه معصومین(ع) دلهایشان آرام گیرد. 

در ادامه این دیدارآیت الله سید احمد مهدی نژاد، امام جمعه شهرستان خوروبیابانک خطاب به رئیس کمیته امداد گفت:  متاسفانه محرومیت بسیاری دامن گیر مردم این شهرستان است و با وجود خیریه های بسیاری که در این شهر وجود دارد اما هنوز چهره محرومیت در حوزه  بهداشت و معیشت مردم در این شهر زیاد است.

 وی با اشاره به اینکه شهرستان خور و بیابانک از هیچ گونه امکانات اقتصادی و یا سرمایه بزرگ برخوردار نیست تاکید کرد:بالاترین درآمد های این شهر در حد کارمندی است و اما بقیه مردم برای رفع نیاز های معیشتی خانواده شان دچار مشکل هستند.

آیت ا... مهدی نژاد  خطاب به رئیس کمیته امداد بیان کرد: بهترین اعمال نزد خدا خدمت رسانی به خلق است و این برخواسته از روح تعالیم اسلامی و سخنان ائمه اطهار است  که" تا می توانید به خلق خدا کمک کنید."

وی با اشاره به مراجعه کنندگان بسیاری به دفتر امام جمعه این شهر برای رفع مشکلات بهداشتی و معیشتی خود گفت:این شهر با وجود محدویت های بسیار،  مردمی متدین و خونگرم دارد و ما امیدواریم با مساعدت های کمیته امداد و دیگر نهاد های حمایتی بتوانیم در جهت رفع محرومیت در این شهرستان گام برداریم.

مهندس سید پرویز فتاح ، رئیس کمیته امداد در  ادامه سفر خود در دیدار با  حجت الاسلام والمسلمین سجادی، امام جمعه نایین و مسئولان این شهرستان با بیان اینکه خودکفایی مددجویان در کمیته امداد به عنوان یک هدف والا تعیین شده است و ما برای رسیدن به این هدف از تمامی ظرفیتهای موجود  استفاده می کنیم، گفت: مشکل مسکن و سایر کمبود هایی که برای محرومان درجامعه وجود دارد با برطرف شدن مشکلات اقتصادی و اشتغال آن ها قابل حل شدن است. به خوبی به این مسئله واقف هستیم که مشکلات محرومان با اختصاص یارانه های چند هزار تومانی حل شدنی نیست از اینرو باید تمامی توان خود را برای برطرف شدن معضلات نیازمندان به کار گیریم.

رئیس کمیته امداد، نائینی ها را از دیر باز صاحبان خیر و احسان عنوان کرد و افزود:دست اندرکاران کمیته امداد در تمامی شهرستانها موظفند که  با ترویج سنتهای حسنه،زکات،صدقه و ترویج و دستگیری از یتیمان مشارکت100درصدی مردم در برنامه های کمیته امداد را فراهم کنند.

 فتاح کاردرکمیته امداد را نشات گرفته از تعالیم قرآنی دانست و گفت: اگر کمیته امداد در زمینه های مختلفی چون زکات ،صدقه ، دستگیری از ضعفا و کارهای خیرخواهانه وارد شده است برای عمل به آیات قرآن بوده است.

وی با تاکید بر ارائه خدمات کیفی به مددجویان، تصریح کرد: باید بتوانیم  با ارائه طرح های زیر ساختی مشکلات آنان را به گونه ای برطرف کنیم که هیچ کس وابسته به کمکهای کمیته امداد نباشد وهر فرد بتواند با درآمد خود خود کفا شود.

فتاح در ادامه با اشاره به اینکه نباید محرومیت در جامعه گسترده شود افزود:برای ریشه کنی محرومیت باید همه دستگاهها به میدان بیایند و تنها یک نهاد نمی تواند متولی خاص برای این کار باشد. رکود اقتصادی که در سالهای اخیر بر کشور سایه انداخته است باید با همکاری و عزم ملی مسئولان و مردم برطرف شود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون کار به جایی رسیده است که رسالت برخی از دستگاهها مانند بیمه،مسکن و حتی مشکلات معیشتی جامعه به عهده کمیته امداد گذاشته شده است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سجادی، نمانیده ولی فقیه و امام جمعه نایین هم گفت:متاسفانه شهرستان نایین با محرومیتهای بسیاری روبه رو است و این مسئله به دلیل کمبود منابع آبی و کاهش اشتغال و منابع اشتغالزایی در این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه اگر در این شهرستان آب به حد کافی وجود داشت مردم آن نیازمند هیچ گونه کمکی نبودند افزود:از مسئولان و به ویژه امداد می خواهیم که به مشکلات نایین توجه بیشتری بکنند.