پشت پرده حرفه مدلینگ‌ در کلانشهرها چه خبر است؟
رشد زیر پوستی مدلینگ،از مصادیق بارز هجمه فرهنگی دشمن محسوب می شود که با واسطه یا بی واسطه و با استفاده از ابزارهای ارتباطی همچون فضای مجازی و با طرح و ارائه پیشنهادهای جذابِ آنچنانی، تلاش می کنند دختران و پسران نوجوان را در مسیری خاص از نیات شوم و نامیمونی که از پیش تعریف و طراحی شده قرار دهند.
 
حقوق های میلیونی که ممکن است  ذهن و اندیشه بسیاری از دختران و پسرانی که در اول راه زندگی قرار دارند را به خود مشغول سازد و جرقه های وسوسه انگیز برای تبلیغ و ترویج محصولات و تولیدات خاص  را به آتشی ویرانگر بر پیکر ارزش ها و فرهنگ اصیل این مرز و بوم تبدیل سازد.
 
در پشت این تبلیغات،شکارچی هایی کمین کرده اند که در انتظار اندکی لغزش و خطا به سر می برند تا طعمه مورد علاقه خویش را در کوتاه ترین زمان ممکن صید کنند.
 
کم نبوده اند نوجوانان و جوانانی که در سودا و آرزوی کسب درآمد بیشتر و ساختن زندگی بهتر،آینده و سرنوشت خویش را به فرجامی تلخ و حزن انگیز سپرده اند.
 
مدلینگ پدیده ای نسبتا نوظهور است که اخیرا در کلانشهرهایی همچون تهران و... به فراخور موقعیت منطقه ای و شرایط حاکم بر آن،مشاهده می شود،افرادی که به عنوان واسطه،پهن کننده تور عوامل پشت پرده ای می شوند که مشخص نیست از کجا و توسط چه کسی تغذیه و پشتیبانی مالی می شوند،اما در هدف آنها هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد.
 
مقصود اصلی از این تحرکات ترویج بی بندو باری،ایجاد تزلزل اخلاقی و همچنین برچیدن ارزش هایی است که با وجود آن، امکان بسیاری از سوء استفاده ها،دسیسه ها و نیرنگ ها سلب می شود.
 
کیومرث شرافتی،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی اظهار داشت:واکاوی و تحلیلِ پدیده مدلینگ و بررسی ریشه ها و پشت پرده آن نیازمند تحقیقات و مطالعات هر چه بیشتری است که پرداختن به آن بصورت کامل در این مجال نمی گنجد.
 
وی افزود:با همه این اوصاف،آنچه که به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر مشهود و بارز است به مخاطرات و چالش هایی معطوف می شود که با شیوع هر چه بیشتر مدلینگ،می تواند ارزش ها و هنجارهای جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.
 
جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:برخی هزینه کَردهای سرسام آوری که برای مدلینگ ها در نظر گرفته می شود موید پشت پرده های احتمالی است که با هدف جذب جوانان و نوجوانان تعریف و طراحی شده و در چنین شرایطی باید با اطلاع رسانی،آموزش و فرهنگ سازی،سطح آگاهی های جوانان ارتقا یابد تا با علم به شرایط و اشراف دقیق تر بر باید ها و نبایدهایِ پشت پردهِ چنین تحرکاتی،ضریب بروز لغزش های احتمالی درآنها به حداقل ممکن کاهش یابد.
 
وی افزود:ساماندهی مدلینگ ایرانی و اسلامی و اعمال نظارت دقیق و اصولی بر آن،از دیگر ضروریاتی است که می تواند از زیرزمینی شدن و انحراف احتمالی آن جلوگیری کند.
 
شرافتی در خصوص علت تمایل و رغبت برخی از گروه های اجتماعی به سمت و سوی مدلینگ و تاثیرپذیری از آن عنوان کرد:عوامل بسیاری در ظهور و بروز این پدیده نقش دارند،اما در کلان موضوع باید به تغییر ذائقه اشاره کرد که متاسفانه در طول سالیان اخیر در برخی موارد از همسویی لازم با ارزش ها و هنجار های اجتماعی فاصله گرفته است.
 
وی در خاتمه یادآور شد:تهاجم فرهنگی،هجمه های تبلیغاتی اغوا کننده و انگیزه های مالی از نمونه دلایل اصلی گرایش و شیوع پدیده مدلینگ در میان برخی جوانان است که برای مقابله و مهار آن باید ساز و کاری فراهم شود تا در قالب آن،امکان معرفی و عرضه مدل های مبتنی بر اعتقادات و ارزش های ایرانی-اسلامی با قوت هر چه بیشتری مُیَسَر شود و البته حمایت های لازم از چنین فعالیت هایی بصورت قاعده مند و اصولی نیز مولفه حائز اهمیت دیگری است که با لحاظ شدن آن می توان مدلینگ ایرانی و اسلامی را با وقار و شکوهِ افزون تر نه تنها در سطح کشور بلکه در عرصه فرامرزی و فرامنطقه ای،به نحوی شایسته معرفی و عرضه کرد.