نحوه برخورد والدین در استفاده کودکان از فضای مجازی باید چگونه باشد؟

زهرا سرابی گفت: فضای مجازی نیز مانند سایر ابزار تکنولوژی می تواند در بسیاری از موارد مفید واقع شود.

وی افزود: تسلط کامل والدین بر مهارت های مربوط به استفاده از رایانه ها و اینترنت، هوشیاری آنها در این رابطه می تواند تاثیر بسزایی در فراگیرى مهارت هاى مختلف زندگى آنها داشته باشد.

این روانشناس گفت: با این وجود، استفاده از اینترنت در میان نوجوانان و جوانان در صورتى که نظارت والدین را به دنبال نداشته باشد، می تواند بستری برای بروز ناهنجاری اخلاقی و رفتاری باشد.

سرابی تصریح کرد: عده ای برای جلوگیری از آسیب هایی که فضای مجازی بر جوانان و نوجوانان دارد، منع استفاده از اینترنت را توصیه می کنند؛ اما این روش اشتباه ترین است چون می تواند به عاملی تحریک کننده در گرایش بیشتر فرزندان به استفاده از اینترنت شود.

وی ادامه داد: ایجاد محدودیت باعث حساسیت بیشتر جوان و نوجوان می شود. برای کاهش آثار مخرب فضای مجازی باید طریقه استفاده درست از این ابزار را به آنان نشان داد. بنابراین رفتار صحیح والدین و ارائه راهکارهایی که بهترین گزینه جهت تصحیح رفتار کودکان، نوجوانان و جوانان است و بیشتر از آنکه لجبازی فرزند را تحریک کند، موجب راهنمایی و همراهی آگاهانه آنها می شود.

سرابی گفت: بنابراین به جای محرومیت کودک از فضای مجازی، روی آن نظارت کنید.پس والدین باید استفاده از فضای مجازی و اینترنت توسط کودک را کاملا کنترل شده داشته باشند و این نظارت را متعادل ادامه دهند و محرومیت کامل باعث ایجاد کنجکاوی بیشتر در کودکان می شود.