محسن مقدمی در حاشیه نشست مسؤولان ارشد استان فارس در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه براثر سوءتغذیه و کم‌تحرکی شمار مردان 45 تا 64 ساله ایرانی مبتلا به بیماری دیابت رو به افزایش است اظهار داشت: بیماری دیابت نیز در زنان از همان الگوی سنی و جغرافیایی مردان تبعیت می‌کند اما شیوع این بیماری در زنان نسبت به مردان به‌مراتب بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که قند خون آنان 100 تا 125 باشد به سمت بیماری دیابت و زیر 100 معمولی و 125 مبتلا به این بیماری هستند و خوردن غذاهای فوری، فشارخون، استعمال دخانیات، چاقی و کم‌تحرکی عامل بروز این بیماری شده است.

معاون درمان و امور پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در فارس 170 هزار بیمار دیابتی وجود دارد که 37 هزار نفر از آنان را می‌توان شناسایی کرد و با هشدارهای لازم از شیوع این بیماری جلوگیری می‌شود.

مقدمی با اشاره به اینکه 12 درصد بودجه درمانی کشور صرف مقابله و درمان بیماری دیابت می‌شود، افزود: در کشور برای هر فرد دیابتی سالانه 750 دلار هزینه درمان می‌شود و افرادی که مبتلا به این بیماری هستند اگر به‌موقع اقدام به مداوا نکنند براثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

وی بیان داشت: بیش از 30 درصد از افراد از داشتن بیماری دیابت خود اطلاعی ندارند و روزانه 30 دقیقه فعالیت‌های ورزشی، خوردن غذاهای سالم و مصرف سه تا پنج واحد میوه و سبزی در کاهش این بیماری تأثیر بسیاری دارد.