علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز همزمان با هفته پدافند غیرعامل و رونمایی از سند راهبردی و کتاب‌های پدافند غیرعامل که در دبیرستان دوره اول شاهد شهید محمد نورعلی منطقه 4 تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل، اظهار داشت: پدافند غیرعامل و یا دفاع غیرنظامی همواره همزاد بشر بوده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو منظر، مخاطب پدافند غیرعامل است، افزود: نخستین منظر این است که آموزش و پرورش دستگاهی است که دارای امکانات و تجهیزات مختلف است که باید برای صیانت از آن، همه اقدامات لازم را انجام دهد.

کمرئی، دومین محور مخاطب قرار گرفتن آموزش و پرورش در موضوع پدافند غیرعامل را با این عنوان مطرح کرد که آموزش و پرورش نهادی فرهنگ‌ساز و تبیین‌کننده مفاهیم دفاعی و پدافند غیرعامل است و گفت: با تبدیل مفاهیم مرتبط با دفاع و امنیت، گفتمان پدافند غیرعامل در جامعه شکل گرفته است. 

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا باورهای دانش‌آموزان را در مقوله دفاع غیرنظامی شکل دهد، یادآور شد: آموزش و پرورش به دو شکل به تقویت این باورها اقدام می‌کند؛ اول اینکه دارای چه توانمندی‌هایی در خصوص این موضوع هستیم و دوم اینکه تلاش می‌کند دشمن را شناسایی کند که این موضوع از طریق تکرار مفاهیم و شناخت موضوع و جریان‌سازی رخ می‌دهد. 

وی با بیان اینکه دفاع غیرعامل امری متغیر و پویاست، گفت: جامعه باید به معرفت عمیق و نقش فعالانه در پدافند غیرعامل نایل شود که بهترین بستر آن آموزش و پرورش است که می‌تواند این مفاهیم را نهادینه کرده و گفتمان پدافند غیرعامل را در بین دانش‌آموزان و جامعه شکل دهد. 

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران با تأکید بر اینکه، آموزش و پرورش مناسب‌ترین فرصت برای یادگیری چنین مفاهیمی در بین دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: وقتی احساس امنیت در جامعه بالا رفت، قادر هستیم در برابر تهدید دشمنان خود را حفظ کرده و جامعه را ایمن سازیم.