یوسف نوری عضو سابق هیات امنای صندوق و رئیس سابق مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با حکم وزیر سابق آموزش و پرورش در تاریخ 26 مهرماه 1395، علیرضا ناصری به عنوان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد؛ در متن این حکم آمده است «با توجه به پیشنهاد مورخ 26 مهرماه 1395 هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب می‌نمایم».

وی ادامه داد: در بررسی این حکم مواردی قابل تأمل است به عنوان مثال بر اساس بند 2 ـ 13 ماده 13 فصل دوم (ارکان مؤسسه)، اساسنامه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان «انتخاب و برکناری مدیرعامل و سایر اعضای هیأت مدیره و حسابرسی مستقل و بازرسی مؤسسه» از وظایف و اختیارات هیأت امناست نه هیأت مدیره.

نوری اضافه کرد: بر اساس ماده فوق انتخاب اعضای جدید هیأت مدیره هم بر خلاف اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است و این در حالیست که فانی در جلسات مختلف همواره خویش را منبع و مدرس قوانین و مقررات آموزش و پرورش معرفی می‌کرد و اعلام می‌داشت این قوانین را ما ابداع کرده‌ایم.

وی افزود: اساسنامه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ 3 اسفند ماه 1392 به تصویب هیأت امنایی رسیده است که رئیس هیأت امنا فانی بوده و به امضای ایشان رسیده است؛ مدرک تحصیلی فانی، دکترای مدیریت منابع انسانی است و اگر بپذیریم یکی از ارکان مدیریت، تصمیم‌گیری باشد به یقین مدیران عالی واقفند یکی از موقعیت‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌گیری در شرایط اطمینان است.

عضو سابق هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه کرد: فانی اطلاع کامل داشتند که رئیس‌جمهور قصد تعویض (عزل) ایشان را دارد و این در اظهارات 29 مهرماه 1395 نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نمایان بود، پس چگونه در این شرایط که نمی‌توان احتمال وقوع نتیجه مورد نظر را تعیین کرد، این تصمیم اتخاذ می‌شود و این ابلاغ صادر شده است؛ چه اتفاقی افتاد که فانی که به ظاهر یکی از مخالفان سرسخت اقدامات عجولانه بود، این تصمیم‌های عجولانه را اتخاذ نموده است.

وی گفت:‌ به نظر می‌رسد مبنای این تصمیم خلاف قانون و عجولانه به دو دلیل است؛ اول اینکه شیفتگی پست وزارت یعنی این اقدام از فانی در راستای تداوم پست وزارت وی بود زیرا امیدوار بود با انتصاب جانشین غندالی، موضوع از اذهان عمومی و مسئولان فرادست و نهادهای ناظر پاک شود و البته این شیفتگی در نامه 28 مهرماه 1395 ایشان به رئیس‌جمهور کاملاً مشهود است.

نوری اضافه کرد: پاک کردن آثار سوء مدیریت‌های غندالی و هیأت مدیره و هیأت امنا، مورد دوم است زیرا به دلیل دستگیری‌ غندالی و تعداد دیگری از مدیران صندوق و همچنین تحت نظر بودن آنان شاید فانی امیدوار بوده است که تیم غیرقانونی منتخب ایشان بتواند بخشی از این مشکلات را سامان دهد.

وی تصریح کرد:‌ مایه تأسف است در این مؤسسه مالی و اعتباری که سرمایه آن با پول حلال و دست‌رنج طاقت‌فرسای معلمان تشکیل شده و به عنوان امانت به هیأت امنا سپرده شده است، چنین اتفاق افتاده است؛ آن هم در دوره‌ای که علاوه بر فانی سه وزیر اسبق آموزش و پرورش شامل آقایان حاجی، مظفر و اکرمی عضو هیأت امنا (بالاترین نهاد تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت) مؤسسه هستند.

عضو سابق هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تأکید کرد:‌ فرهنگیان انتظار دارند نهادهای قوه قضائیه و قوه مقننه با دقت، جدیت و قاطعیت نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.