اولین جراحی تعویض مچ دست درجهان + عکس

به گزارش ايسنا، ابلتروپ ۴۱ ساله كه يك مدير بيمه بوده، اوايل سال ۲۰۱۱ در يك عمل جراحي، يك مفصل نيمه مچ دريافت كرد.

فرایند این عمل شامل قرار دادن یک کاشت در مچ دست برای بازسازی کارکرد استخوانهای خاص و ترمیم حرکتی آن است. جراحان انگلیسی با همکاری سازندگان آمریکایی بر روی این پروتز که دستاورد بزرگی در درمان آسیب مچ دست در بیماران جوان‌تر محسوب می‌شود، کار کرده‌اند.



این پروتز برای بازسازی حرکت ساده پرتاب دارت طراحی شده که اکثر حرکات مچ دست را در بر می‌گیرد.

پیش از این تنها دو درمان وجود داشت که یکی از آنها تعویض کامل مچ با کاشتهای فلزی متصل به انتهای بازو و دست و دیگری اتصال استخوانهای مچ دست به یکدیگر بود. هر دو درمان منجر به کاهش حرکت در دستان بیمار می‌شد.

به گفته گرگ پاکر از بیمارستان دانشگاه ولزلی و ساوثاند که این عمل پیشگامانه را در ماه مارس انجام داده، ‌ محدودیتهای تعویض کامل مچ دست بدلیل درک ضعیف آن برجسته شده‌اند. سالیانه کمتر از یکی از هر ۱۰ بیمار در میان ۴۰۰۰ بیمار انگلیسی دوباره این عمل را انتخاب می‌کنند.

به گفته پاکر، تقریبا تمام فعالیتها از مسواک زدن گرفته تا بازی گلف به حرکت مچ دست نیاز دارد که در صورت انجام عمل جوش دادن استخوانها، انجام فعالیتهای این چنینی برای فرد دشوار خواهد شد.

نامزدهای اولیه برای این درمان جدید از میان بیماران جوانتر مبتلا به فروپاشی پیشرفته رباط مچ دست انتخاب شده‌اند که اکنون در مرحله اتصال استخوانها برای تحرک قرار دارند. این شرایط در طولانی مدت و پس از آسیب‌دیدگی رباط اصلی مچ دست بخصوص در جراحات ورزشی ایجاد می‌شود. در نتیجه این آسیب، استخوان زورقی در سمت شصت دست از دیگر استخوانهای مچ دست جدا می‌شود.



بیماران دیگر با شکستگی‌های زورقی یا شکستگی‌هایی که سطح مفصل مچ دست را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز می‌توانند از این شیوه درمانی استفاده کنند.

زمان بهبودی این کاشت تنها چند هفته بوده و در حالی تعویض کامل مچ تنها بین پنج تا ۱۰ سال دوام داشته، کاشت نیمه که از کبالت کروم ساخته شده و از خاصیت رشد استخوان برخوردار است، تا ۲۰ سال دوام خواهد داشت.

در اين فرايند سه استخوان زير مچ يعني استخوان زورقي، هلالي و نخودي برداشته شده و يك كاشت مشابه دندان سگ در جاي استخوان زورقي قرار ميگيرد. جراحان به ايجاد يك سوراخ در استخوان زند زيرين كه يكي از دو استخوان اصلي ساعد است، پرداخته و انتهاي نازكتر كاشت را درون آن قرار دادند. بخش بزرگتر بدون اتصال باقي ميماند كه به استخوانهاي ديگر مچ اجازه حركت آزادانه را به دور آن ميدهد.