به گزارش مهر، امیر احمد گراوند صبح دوشنبه اظهار داشت: تیرماه امسال ماموران هنگ مرزی میرجاوه متوجه حضور غیر قانونی تعدادی از اشرار در مرز مشترک با پاکستان شدند. با شناسایی محل تردد اشرار و درگیری ماموران با آنها از این افراد ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف و در درگیری مسلحانه پیش آمده یک نفر از نیروهای پلیس مجروح شد.

وی ادامه داد: چندی پیش ماموران از طریق منابع اطلاعاتی متوجه شدند تعدادی افراد مسلح که در ۳ گروه تقسیم شده و قصد ترانزیت مواد مخدر را به ایران دارند به زودی از مرز پاکستان وارد ایران می شوند. این گروه که دارای یک گروه پشتیبان در پاکستان بود مرزداران کشور را نیز تهدید به ترور و درگیری مسلحانه کرده بود.

امیر گراوند تاکید کرد: اشرار مسلح روز ۲۳ مهر وارد کشور شدند که نیروهای هنگ میرجاوه و تکاوران مرزبانی شب قبل از عملیات در محل حاضر و همزمان با طلوع آفتاب ضمن محاصره و غافلگیری اشرار ۶ نفر از آنها را که اتباع افغانی، پاکستانی و ایرانی بودند به هلاکت رساندند. همچنین از این افراد ۱۲۰ کیلوگرم کراک و ۱۰ کیلوگرم تریاک به همراه ۲ قبضه سلاح کلاشینکف و تعداد زیادی مهمات کشف و ضبط شد. ضمن اینکه یک نفر از اشرار که مجروح شده بود دستگیر شد.

جانشین فرمانده مرزبانی گفت: تعدادی از اشرار با حمایت از تیم پشتیبان در پاکستان موفق شدند به این کشور فرار کنند. در این عملیات تنها ۲ مامور مجروح شدند که حال عمومی آنها رضایتبخش است.

وی با انتقاد از عدم توجه برخی کشورهای همسایه به مرزها اظهار داشت: امروزه ایران مرزها را به صورت یکطرفه کنترل می کند و برخی از کشورهای همسایه کنترلی بر مرزها ندارند. یکی از کشورهایی که مرزش با ایران محل تردد اشرار شده است پاکستان است که ما به این موضوع اعتراض کردیم.

امیر گراوند از کشف ۱۷ قبضه سلاح جنگی در ۳ روز گذشته خبر داد و افزود: در این مدت ماموران مرزبانی موفق شدند ۸۰ هزار بطری مشروبات الکلی و ۱۰۰ هزار لیتر انواع مواد سوختی را در جنوب کشور به ویژه قشم و بندرعباس کشف و ضبط کنند. این در حالیست که ماموران موفق شدند هزار عدد تجهیزات ماهواره و ۸ هزار پاکت سیگار را در مرزها کشف و ضبط کنند.

وی به آمار هفت ماهه مرزبانی اشاره کرد و گفت: در این مدت کشفیات مواد مخدر ۳۳ درصد، کشف سلاح ۱۰۳ درصد و مشروبات الکلی ۸۰ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه کشفیات مواد سوختی با توجه به هدفمندی یارانه ها ۷ درصد کاهش دارد. در این مدت دستگیری عابران غیر مجاز ۸ درصد افزایش و دستگیری اتباع غیر مجاز در مرزها ۲۰ درصد کاهش دارد. در این مدت درگیری با اشرار ۲۹ درصد کاهش داشته است که این امر نشاندهنده حضور خوب مرزبانی در نوارهای مرزی کشور است. در این مدت دستگیری اشرار ۱۹ درصد و هلاکت آنها ۲۰ درصد افزایش داشته است. تعداد شهدای مرزبانی در ۷ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۸ درصد کاهش دارد.

وی با اعلام کشف ۸۰ هزار بطری مشروبات الکلی در ۴۸ ساعت گذشته تاکید کرد: این مشروبات در مرزهای غربی همچون پیرانشهر و جنوب کشور و بندرعباس کشف شده است.