حمید رحمتی  اظهار کرد: حدود ۷۰۰ جراح مغز و اعصاب در کشور فعالیت می‌کنند؛ به طوری که در تمام شهرها و حتی شهرهای کوچک جراح مغز و اعصاب داریم.
 
وی با بیان اینکه تعداد جراحان مغز و اعصاب کشور در حال افزایش است، گفت: افزایش تعداد جراحان مغز و اعصاب هم  یک حسن و هم یک عیب دارد. حسن آن این است که تعداد زیادی متخصص داریم، اما به این دلیل که با افزایش تعداد جراحان مغز و اعصاب  بیمارانی  که باید متخصصان با آن سر و کار داشته باشند، وجود ندارد، یک عیب محسوب می‌شود. به  همین دلیل متخصصان از نظر کار، کار مناسبی ندارند و به سراغ کارها و عمل‌های نامرتبط می‌روند.  
 
رئیس انجمن جراحان  مغز و نخاع ایران در خصوص مهم‌ترین بیماری حوزه مغز و اعصاب عنوان کرد: در ایران ضربه مغزی به نسبت دنیا بسیار زیاد است، در حالی که می‌شود آن را پیشگیری کرد.
 
رحمتی، بی‌احتیاطی مردم و استاندارد نبودن جاده‌ها و ماشین‌ها را علت اصلی ضربه‌های مغزی دانست و گفت: مردم باید بسیار مراعات کنند و یاد بگیرند وقتی در خیابان رانندگی می‌کنند، دلیلی برای سبقت یا رانندگی غیرمجاز وجود ندارد.
 
رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران در خصوص وضعیت مغز و نخاع ایران در دنیا عنوان کرد: جراحی اعصاب ایران بسیار قوی است و از ابتدا  پرفسور عاملی و سمیعی بنیان آن را با استانداردی خوب پایه‌گذاری کردند. جراحی اعصاب ایران با پیشرفت جراحی اعصاب در دنیا هماهنگ بوده و از آن خیلی عقب نمانده است.
 
وی در خصوص تجهیزات حوزه مغز و نخاع در ایران تصریح کرد: تجهیزات وجود دارد، اما اینکه بخواهیم برای هر شهری که جراح  اعصاب دارد، همه تجهیزات را تهیه کنیم، برای هیچ کشوری امکان پذیر نیست. بنابراین در مکان‌های اختصاصی باید تجهیزات وجود داشته باشد و بیماران به آنجا ارجاع داده شوند.  
 
رحمتی در خصوص افزایش بیماران سکته مغزی اظهار کرد: در این زمینه آمار درستی نداریم که بتوانیم بگوییم تعداد بیماران افزایش یافته است. ممکن است تعداد آن‌ها به این دلیل که پزشکان و جراحان مغز و اعصاب در تمام شهرستان‌ها افزایش یافته است و بیماری ها را تشخیص می‌دهد، افزایش یافته باشد.
 
رییس انجمن جراحان مغز و نخاع ایران ادامه داد: یعنی بیماری که قبلا تشخیص داده نمی‌شد، در حال حاضر تشخیص داده می‌شود که این موضوع نمی‌تواند دلیل افزایش سکته مغزی باشد. این بیماری در گذشته در شهرستان‌ها وجود داشت، اما بیماران هیچگاه به پزشک و جراح اعصاب نمی‌رسیدند.
 
رحمتی با بیان اینکه البته این موضوع  یک سیر جهانی هم دارد، گفت: امید به زندگی در افراد در حال افزایش است؛ امید به زندگی در ایران در گذشته ۴۳ سال و در حال حاضر ۷۲ سال است. معنی این افزایش امید به زندگی این است که طول عمر انسان ها افزایش یافته و بیماری‌هایی که در گذشته باعث مرگ افراد می‌شدند. در حال حاضر علت مرگ نیستند. همچنین  سکته، تومور و... اغلب  در سنین بالا رخ می‌دهند. استرس، هوای آلوده، استفاده از داروهای روان گردان، مشاغل نامناسب و... هم در  بروز سکته‌های مغزی دخیل هستند.