روش درست تربیت فرزند چیست؟

مراسم اختتامیه نشست هم اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز گذشته 7 آبان ماه، با حضور حجت الاسلام فرهادزاده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، حجت‌الاسلام سید مظاهر حسینی از دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی در خزرآباد ساری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام علیرضا پناهیان طی سخنانی عنوان کرد: بنده دانشگاه را مانند خانواده فرصتی برای رشد و عبودیت افراد می دانم.

وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم همه اتفاقات زندگی را هدفمند و به عنوان فرصت تلقی کنیم، یقیناً به نتایج مثبتی دست خواهیم یافت، اظهارداشت: اساتید محترم فرصتی برای افزایش معرفت افزایی دانشجویان دارند، به شرطی که چارچوب معارف دینی دستشان باشد. در این صورت هم خودشان مسلط می شوند و هم اینکه از کلیه معارف استفاده کرده و مخاطب را به عالی ترین نحو تحت تأثیر قرار می‌دهند.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه معارف دینی از همان دوران مدرسه به راحتی بر بچه ها تأثیرگذار خواهد بود، توضیح داد: متأسفانه گاهی اوقات زیاد حرف دین زده می‌شود اما چارچوب‌ها گفته نمی‌شود. کسی که چارچوبها را رعایت کند به توانمندی مناسبی خواهد رسید.

وی با طرح این سؤال که چگونه می توانیم دین را نظام مند تعریف کنیم، گفت: انسان‌ها به لحاظ روحی به چند دسته تقسیم می‌شوند، نخست انسان‌های خداگرا که روحیه معنوی و عرفانی دارند، دوم انسان های خودگرا که باید از راه خودشناسی به دین برسند، برخی انسان‌ها نیز زندگی گرا هستند اینها برایشان مهم است که چطور بهتر زندگی کنند.

پناهیان با اشاره به اینکه اگر ما دیگران را دوست داشته باشیم، به دیگران توجه کنیم و ریشه خود را بجوییم یعنی بزرگ شده ایم، اظهار داشت: مهمترین عامل تربیت کننده دین، نماز است چرا که نماز دست به نقطه کانونی بشر می گذارد. مخاطب خداگرا اگر توجه به این ویژگی نکند و رابطه خود را با خدا رابطه کوچک در برابر بزرگ نبیند به عرفان انحرافی می رسد، پس از اینکه انسان فهمید باید ظرفیت پیدا کند این کش آمدن روح با رنج همراه است.

پناهیان  در ادامه، درباره بعد زندگی گرایانه انسان گفت: روحیات افراد کاملا با هم متفاوت است برخی زندگی گرا هستند، خداوند هم می گوید اگر از من فاصله بگیرید زندگی‌ات خراب می شود. حال ما می گوییم هر سه این ابعاد باید آموزش داده شود چرا که برخی از این امیال باید تعدیل شود.

وی با بیان اینکه ما تعلیم و تربیتمان مغایر نظام دینی، زندگی و روحی مان است، گفت: ویژگی های یک برنامه خوب برای عبور از رنج و رسیدن به لذت شامل مبارزه با امیال(عقلانیت)، ضرورت صدور برنامه از جانب خدا(دیانت)، ضرورت دستوری بودن برنامه (عبودیت) و ضرورت واسطه بودن ولایت در فرمان های دینی است.

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر اینکه بهترین تعریف ولایت تعریف آن در مبارزه با هوای نفس است، توضیح داد: من وقتی با هوای نفس خودم مبارزه می کنم با هوای نفس بقیه هم مبارزه می کنم. ما اگر بتوانیم موضوع دین را با این چارچوب جلو ببریم در آموزش بچه هایمان موفق خواهیم شد.

همچنین در این نشست کارگاه‌های روانشناسی خانواده شاد و موفق نیز برپا شد.

سپس بهرام عین اللهی دبیر این نشست در پایان مراسم عنوان کرد: برخی از برنامه‌های ما برای هم اندیشی شامل دیدار با مراجع ، جلسات سخنرانی، اردوی راهیان نور، مشهد، کربلا و ساخت بیمارستان صحرایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست فعالیت ها فراخوان برای مسئولان و رابطان دانشگاهی است ، عنوان کرد: این هم اندیشی نیز در چهار کمیته مختلف که پیشتر عناوینشان عنوان شد، برپا شده است.

وی درباره مشارکت اعضا و اساتید در کارگروه های هم اندیشی گفت: نتایج این مشارکت خیلی خوب بود فرصت ارائه کار گروهی نداشتیم اما به طور خلاصه کارگروه سلامت فرصت های طرح تحول سلامت، چالش های طرح تحول سلامت، عدم تأمین مناسب مالی، افزایش انتظارات و توقعات جامعه، عدم دسترسی به آزمایشگاه ها، داورها و عدم وجود زیرساخت ها را مطرح کردند.

از جمله مباحث این بیانیه شامل «فضای فرهنگی و معرفتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در برهه حساس فعلی نیاز به توجه و اهتمام جدی در راستای بازسازی مهندسی فرهنگی و تعمیق معارف دینی و ارزش‌های انقلابی دارد.

نقش اساتید متعهد و دغدغه مند در رشد علمی، فکری و فرهنگی دانشگاه‌ها نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار است که لازم است این نقش بازخوانی و مورد توجه قرار گیرد.

گردهم‌آوری و انسجام بخشی اساتید متعهد که بحمدلله بخش قابل توجهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه را تشکیل می‌دهند، در راستای عمل به وظایف انقلابی خویش و توانمند سازی آن جهت عمل به این وظیفه باید بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.

تشکیل کارگروه ویژه جهت تولید ادبیات دینی متناسب با رشته‌های تخصصی علوم پزشکی و نیز تبیین چارچوب‌ها و نظامات معارف دینی برای اساتید باید مورد توجه قرار گیرد.

برنامه ریزی جهت دیدار منظم اساتید دانشگاه با علمای برجسته دینی و کسب رهنمود از وجود پربرکت آنان در راستای تبیین معارف و علم نافع حقیقی از ضروریات ادامه راه است.

نشست دو روزه هم اندیشی اساتید و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خزرآباد ساری روز گذشته به کار خود پایان داد.