تافتون و لواش، متهم‌های ردیف اول چاقی
زهرا عبدالهی مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تکذیب بخشی از صحبت‌هایش در برنامه صبح شبکه خبر به مناسبت روز جهانی با عنوان این که نان لواش سم است، گفت: در این برنامه در مورد کیفیت نان صحبت شد و بخشی از این صحبت مربوط به میزان سبوس نان‌هاش مصرفش بود، در واقع عنوان شد که در بین چهار نان سنتی مصرفی مردم بالاترین میزان سبوس در نان‌های سنگک و بربری و کمترین این میزان به ترتیب در تافتون و لواش است.

وی ادامه داد: نان لواش به دلیل همین پایین بودن میزان سبوس ارزش تغذیه ای کمتری دارد چرا که یکی از دلایل شیوع بیماری های غیر واگیر همچون دیابت ، بیمار های قلبی و عروقی، چاقی و سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش کاهش دریافت سبوس است.

عبدالهی با بیان این که دو سال پیش دامنه سبوس‌گیری از آرد نانوایی ها  افزایش یافت عنوان کرد: این میزان تا 18 درصد و حتی تا21 درصد افزایش یافته است. در واقع  این میزان سبوس‌گیری بدون توجه  به سلامت مردم صورت گرفته است. در همین راستا وزارت بهداشت برای حفاظت از سلامت مردم رسما درخواست بازنگری میزان سبوس‌گیری را به سازمان استاندارد اعلام کرده است و پیگیر انجام این موضوع هستیم.

 

 

 

 مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد:توصیه ما به مردم برای ارتقا سلامتی‌شان این است که بیشتر  از نانهایی که سبوس بالاتری دارند مثل سنگک و بربری استفاده کنند.