به گزاررش فارس، حجتالاسلام علی قاضی عسگر درباره مسئله خرید بیش از حد زائران ایرانی در ایام حج تمتع و عمره مفرده و با توجه به توصیههای مقام معظم رهبری به کارگزاران حج در این خصوص اظهار داشت: کار کارشناسی لازم درباره این مسئله صورت گرفته و نظرسنجیهایی نیز انجام شده است.

برنامه‌ریزی برای انجام خرید توسط حجاج در داخل کشور

وی ادامه داد: دلایلی که زائران در عربستان و در ایام حج تمتع و عمره به خرید روی می‌آورند، مشخص شده است و بر این اساس در حال برنامه‌ریزی هستیم تا حجاج و زائران سطح خرید خود در عربستان را کاهش دهند و خریدهای ضروری خود را در داخل کشور انجام دهند.

ایجاد بازار‌چه‌های ویژه حجاج در پایانه‌های خروجی

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به پیش‌بینی ایجاد بازارچه‌های مخصوص زائران در پایانه‌های خروجی کشور خاطر‌نشان کرد: بنا داریم که با برنامه‌ریزی، زائران قبل از انجام سفر، خریدهای ضروری خود را در داخل کشور انجام دهند و در هنگام بازگشت این خریدها را تحویل بگیرند.

تذکر مقام معظم رهبری به کارگزاران حج

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با یادآوری تذکرات مقام معظم رهبری به کارگزاران حج در دیدار امسال تصریح کرد: مقام معظم رهبری چند سالی است که نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده‌اند و ما نیز به دنبال آن هستیم که مسئله خرید زائران در ایام حج و عمره حل شود.

وی متذکر شد: در پی آن هستیم با برنامه‌ریزی صحیح در این خصوص، خواسته مقام معظم رهبری محقق شود.

میزان خرید زائران در سال‌های اخیر کاهش یافته است

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار داشت: زائران کشورمان نیز آرام‌آرام در حال رسیدن به این نتیجه هستند که باید میزان خرید خود در عربستان را کاهش دهند و در طول یکی دو سال اخیر نیز حجم بارشان کاهش یافته است.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر یادآور شد: در گذشته به این صورت نبود و میزان خریدهای زائران زیاد بود اما در حال حاضر، ساک‌هایی که برای حجاج طراحی شده و در اختیار زائران قرار می‌گیرد، نسبت به گذشته کوچکتر است و حجم کمتری دارد.

وی با بیان اینکه موضوع خریدهای بیش از حد زائران مسئله مهمی است و باعثخروج ارز از کشور می‌شود‌، خاطر‌نشان کرد: با خرید بیش از حد زائران، اجناس بی‌کیفیت و کم‌ارزش خریداری می‌شود و این امر به نوعی باعثهدر رفتن سرمایه زائر و کشور می‌شود.

فرصت محدود حج و خسارت‌ معنوی فرصت‌سوزی

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، جنبه اصلی و منفی خریدهای بیش از حد توسط زائران را موضوع " معنوی " این مسئله دانست و تصریح کرد: در ایام حج و عمره فرصت‌ها بسیار محدود است و زائر باید نهایت استفاده را از زمان و فرصت محدود خود داشته باشد.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر متذکر شد: اینکه زائر یک زمان زیادی را به خرید اختصاص دهد، فرصت‌سوزی محسوب می‌شود و فرصت‌سوزی برای حج یک خطر و آسیب‌ جدی است.

وی ضمن ابراز امیدواری برای این مسئله که در سال آینده با برنامه‌ریزی منسجم‌تر این مسئله حل شود، اظهار داشت: البته بخشی از حل ریشه‌ای این موضوع به هماهنگی‌های داخل کشور باز می‌گردد چرا که وقتی زائران این بارها را به همراه خود می‌آورند، گمرک به راحتی آن را ترخیص می‌کند در صورتی که باید این مسئله حل شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: زائر باید بداند که وقتی بار بیش از حد توسط وی حمل شود همانگونه که هواپیمایی اصلا آن را قبول نمیکند باید سایر بخشها نیز چنین باشد و در داخل کشور بتوانیم هماهنگیها را انجام دهیم.