دو برابر شدن هزینه ورودی و جوایز جشنواره تجسمی فجر

جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر  در خصوص تغییرات و رویکرد جدید این دوره از جشنواره، عنوان کرد: امسال جشنواره در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار می‌شود و در بخش انتخاب کار ها همان روال سال گذشته است ولی به شکل سخت گیرانه تری اعمال خواهد شد.

وی افزود: تلاش ما این است که امسال کیفیت بسیار حرفه‌ای از هنر را عرضه کنیم و در همین راستا برنامه‌هایی را پیش بینی کردیم که ما را هرچه بیشتر به این سمت هدایت کنند. همچنین در بخش بین الملل نیز برنامه‌ای برای فعال‌تر شدن آن داریم تا واقعا این فضا بین المللی باشد و حتی آثار هنرمندان داخلی که شرکت می‌کنند نیز با این گرایش عرضه شوند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بودجه تصریح کرد: همیشه بودجه ثابتی به این امر اختصاص داده می‌شود و نکته‌ای که اهمیت دارد مدیریت صحیح آن است. امسال هزینه ورودی آثار، یک میلیون است یعنی دوبرابر شده و از طرفی جایزه جشنواره نیز 10میلیون تومان یعنی  نسبت به سال قبل دو برابر شده است. این ورودی نیز در واقع به منزله کمک به جشنواره است.

حقیقت شناس در ادامه اظهار کرد: در هفت دوره گذشته جشنواره تجسمی فجر رشته‌ای بود، یعنی مثلا 12 رشته، 12 هیات انتخاب و دبیر کارهای هر گروه را داوری و جداگانه به نمایش می‌گذاشتند و هر کسی از رشته خاص خودش بازدید می‌کرد و این منجر شده بود تا کارها به شکل جزیره‌ای دیده شوند و یک جشنواره نباشد. ولی در جشنواره هشتم و نهم موضوع ما رشته نیست، هنر است، آن هم هنری اثر گذار.

وی ادامه داد: نمایشگاه ما برای متخصصان نیست و تمایل نداریم تنها متخصصان آن را ببیند بلکه مخاطب اصلی ما مردم هستند. آن هم مردمی که همه اقشار را شامل می‌شوند. ما می‌خواهیم آنها را مخاطب هنرهای تجسمی کنیم و برای جذبشان، باید اتفاقات جالبی رخ دهد. به همین جهت سعی ما بر این است تا این وقایع را از طریق انتخاب آثار به شکل دقیق و صحیح اعمال کنیم.

دبیر هنری جشنوار تجسمی فجر خاطر نشان کرد: اگر مخاطبان اصلی که مردم هستند روی این حوزه سرمایه گذاری کنند ما به زودی هنرهای تجسمی قابل اعتنا و قوی خواهیم داشت و امیدواریم جشنواره امسال مثل دوره قبل گام مثبت و کوثری در این راستا بردارد.